بهترین روش کاشت مو چیست؟

بهترین روش کاشت مو چیست؟

کاشت مو یک عمل زیبایی بسیار رایج برای افرادی که بنا به دلایل مختلف از قبیل وراثت یا ژنتیک و همچنین برخی بیماری‌ها، موهای خود را از دست داده اند می باشد. اغلب زیباجویان و افرادی که متقاضی این عمل هستند همواره این سوال را مطرح می کنند که چیست؟ در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی آناتومی موی سر در ارتباط با ایده آل ترین تکنیک کاشت مو صحبت کنیم. بنابراین این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید تا پاسخ بسیاری از سوالات خود را دریافت کنید.

آناتومی موی سر

برای معرفی آناتومی موی سر، در ادامه چندین اصطلاح با نام لاتین آورده شده است تا بصورت علمی قابلیت تحقیق توسط خوانندگان مقاله وجود داشته باشد. هر رشته مو متشکل از ساقه مو و ریشه مو می باشد. ساقه ها همان طور که از نام آن مشخص است ناحیه قابل رویت مو می باشد که خارج از پوست است. ریشه مو در داخل بافت پوست سر قرار دارد و تا عمق مشخصی گسترده شده است. اطراف ریشه مو یک غلاف یا پوششی از پوست همراه با یک بافت همبند وجود دارد که به آن hair follicle یا فولیکول مو می گویند. این فولیکول ها به یک غده چربی با نام علمی sebaceous gland متصل شده اند.

علاوه بر این فولیکول های مو به جهت پشتیبانی و حمایت بیشتر به یک عضله بسیار کوچک بنام arrector pili muscle متصل شده اند که می تواند بصورت یک رشته حمایت کننده در فرآیند رشد مو باشد. در قسمت عمیق تر مو چندین شاخه اعصاب مستقیما در محل فولیکول های مو خاتمه می یابند. اصولا اعصاب مو بخش قابل حس برای پوست سر و مو محسوب می شود که هرگونه دگرگونی یا تغییر مانند ریزش یا رشد مو را حس می کند.

در قسمت انتهایی مو، پیاز مو (hair bulb) به شکل گرد بخشی از ریشه مو را تشکیل می دهد. ناحیه داخلی و بخش پایینی پیاز مو، پاپیلای مو (hair papilla) قرار دارد که وظیفه آن خون رسانی به ریشه مو می باشد. رسیدن خون که حامل مواد مغذی بسیاری است می تواند روند رشد مو را بهبود دهد. در نتیجه می توان گفت جریان خون از عناصر اصلی برای تقویت مو می باشد. اختلال در این قسمت قطعا می تواند تاثیری مستقیمی بر ریزش مو داشته باشد.

سن ایده آل کاشت مو

معمولاً معیارهایی که برای کاشت موی موفق مد نظر قرار می‌گیرد پوست سالم و همچنین بانک موی مناسب است. زیرا حتی اگر از بهترین روش کاشت مو نیز استفاده کنیم باز هم لازم است از فولیکول های موی بافت بدنی خود فرد برداشت شود. در چنین شرایطی میزان موفقیت و سازگاری ریشه مو بیشتر خواهد بود.

معمولاً عمل کاشت مو می‌تواند در سنین ۲۵ تا ۶۰ سال انجام شود. افرادی که بنا به دلایل مختلفی مانند ژنتیک بخشی از تراکم موی خود را از دست دادند می‌توانند با روش های استاندارد کاشت مو به ظاهر زیبا دست پیدا کنند .اما این عمل در سنین پایین تر از موارد مذکور توصیه نمی شود چرا که فرد تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی را تجربه می‌کند که می‌تواند روی رشد موهای پیوند شده تاثیر بگذارد.

آیا تکنیک bht جزو بهترین روش های کاشت مو است؟

کاشت مو به روش bht یکی از تکنیک های بسیار مهم و تاثیر گذار برای ایجاد تراکم مناسب مو در ناحیه سر است. معمولاً موهایی که در بدن افراد رشد می‌کنند هم جنس متفاوتی دارند و هم اینکه در نقاط مختلف بدن وجود دارند. متد bht همان body hair transplant است که به معنای پیوند مو از بدن به سر می‌باشد. ممکن است این سوال اساسی برای شما ایجاد شود که آیا می‌توان از موهای بدن برای پیوند استفاده کرد و این موضوع در بلند مدت مشکلی را ایجاد نمی کند.

همانطور که گفته شد بهترین موها آنهایی هستند که از خود بدن فرد برداشت شود. بنابراین این کار ایمن ترین اقدامی است که در حوزه کاشت مو انجام می‌شود. موهای نقاط مختلف بدن مانند سینه‌ها و همچنین ناحیه زیر فک از لحاظ ضخامت و جنس گزینه ایده آلی هستند. موهایی که در ناحیه پایین فک رشد می‌کنند در صورت برداشت از لحاظ زیبایی مشکلی را به وجود نمی آورند. چرا که در قسمت ریش های صورت آقایان قرار ندارند و جزو موهای زائد تلقی می‌شوند. در مجموع اگر نتوان از بانک مویه سر عمل برداشت را انجام داد متد bht به عنوان بهترین روش کاشت مو در نظر گرفته خواهد شد.

بهترین روش کاشت مو

روش های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که هر کدام مزیت ها و امتیازات خاص خود را دارد. سه تکنیک رایج کاشت مو شامل FUT و FIT و همچنین روش ترکیبی می باشد. در تکنیک اول یا همان FUT یک غشای نازک یا فلپ از ناحیه متراکم پشت سر برداشته می شود. در این قسمت ریشه های مو مستعد ریزش کمتری هستند و می توانند پس از کاشت دوام و پایداری بیشتری داشته باشند.

روش دوم یا FIT متد استخراج مو قدری متفاوت است. چرا که بجای برش، عملیات برداشت یا استخراج مو به صورت تار تار می باشد. در متد ترکیبی نیز همان طور که از نام آن مشخص است ترکیبی از دو تکنیک مذکور می باشد. این سوال اساسی همواره توسط زیباجویان و متقاضیان کاشت مو مطرح می شود که آیا عملیات برش انجام می شود یا اینکه به صورت تار تار به استخراج مو می پردازیم.

درواقع این سوال به نوعی مترادف با سوال کدام تکنیک بهترین روش کاشت مو است؟ برای پاسخ باید بگوییم که روش های مذکور هر یک جزو بهترین و شناخته شده ترین متدهای کاشت مو هستند که در رفرنس های اصلی آموزشی به صورت استاندارد تعریف شده اند. پزشک پس از بررسی های اولیه و ارزیابی بانک مویه افراد متد درمان را تشخیص می دهد. بنابراین میزان طاسی و محل آن و همچنین حجم تراکم موها تعیین کننده انتخاب بهترین روش کاشت مو می باشد.

عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو

اصولا اگر بهترین روش کاشت مو توسط یک پزشک متخصص حوزه پوست و مو و زیبایی انجام شود نباید شاهد عوارض ناراحت کننده ای باشیم. چرا که عمل کاشت مو معمولا جزو عمل های بی خطر محسوب می شود. اما درصد بسیار پایین و قلیلی از افراد بعد از عمل بنا به نوع پوست سر خود ممکن است دچار مجموعه ای از عوارض خفیف و نه چندان جدی شوند که تحت نظارت پزشک متخصص براحتی قابلیت درمان در کوتاه مدت دارند. برخی دیگر نیز ممکن است علائمی مانند خارش، عفونت، باز بودن زخم و همچنین نکروز پوستی، نازک شدن موها نسبت به قبل، اسکار کلوئیدی داشته باشند. عوارض دیگری نیز به احتمال بسیار پایین ممکن است رخ دهند که شامل موارد ذیل می باشد.

  •  تورم

بعد از عمل کاشت مو ممکن است قدری تورم در ناحیه به وجود آید یا اینکه در قسمت جلو پیشانی احساس ورم داشته باشید. افزایش بیش از حد تورم معمولا در یک درصد موارد رخ می دهد و در صورت ادامه دار بودن پس از دو الی چهار روز باید با پزشک در میان بگذارید.

  • خونریزی خفیف

ممکن در قسمتی از پشت سر که محل جداسازی  فلپ می باشد در اطراف بخیه ها خونریزی خفیفی اتفاق بیافتد. در چنین مواردی بهتر است با یک گاز استریل ناحیه را به مدت ده دقیقه فشار دهید. بروز این مورد یک به چند صد نفر است.

  • درد

بروز درد پس از عمل تنها با چند داروی مسکن تجویز شده توسط پزشک تسکین می یابد.

  • بی حسی

بروز بی حسی غالبا در ناحیه اهداء کننده مو اتفاق می افتد و معمولا امکان دارد ۳ تا ۱۸ هفته طول بکشد. اما طولانی مدت یا برای همیشه نیست.

  • عفونت

عفونت در ناحیه به جهت رعایت برخی استانداردهای حین عمل بسیار نادر است. اما در صورت بروز براحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

انجام بهترین روش کاشت مو در کلینیک آی گل

انجام بهترین روش کاشت مو در کلینیک آی گل

در کلینیک آی گل ابتدا یک مشاوره تخصصی و جامع در ارتباط با روند درمان، انتخاب بهترین روش کاشت مو، مراقبت ها و نکات قبل و بعد از کاشت مو توسط یک تیم متخصص به زیباجویان ارائه می شود. قطعاً با این اطلاعات جامع با اطمینان خاطر بیشتری می توانید نسبت به این عمل و سایر عمل ها مانند کاشت ابرو اقدام کنید. شما می توانید جهت دریافت وقت برای حضور در کلینیک با کارشناسان ما در تماس باشید.