جراحی پلک افتاده چیست؟ | نحوه انجام، عوارض و مراقبتها

Upper eyelid blepharoplasty

مشاوره رایگان بلفاروپلاستی

لطفا شماره همراه خود را ارسال نمایید. کارشناسان جهت ارائه مشاوره تخصصی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پلک افتاده یکی از ناهنجاری های شایع می باشد که اغلب افراد آن را به عنوان یک عامل موثر در دگرگونی چهره می دانند. به همین دلیل به دنبال روشی برای اصلاح فرم و برطرف کردن آن هستند. جراحی پلک افتاده به عنوان یک رویکرد درمانی و تهاجمی می تواند به طور کامل یک فرم بسیار زیبا، ایده آل و مناسبی را در پلک ها به وجود آورد.

یکی از دغدغه های افرادی که قصد انجام عمل بلفاروپلاستی پلک بالا را دارند، هزینه انجام این عمل است. قیمت جراحی پلک افتاده بستگی به عوامل زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به میزان افتادگی پلک و شرایط بیمار اشاره کرد. هر چقدر افتادگی پلک بیشتر باشد، پیچیدگی عمل جراحی نیز افزایش پیدا خواهد کرد و طبیعتا جراح هزینه بیشتری را نیز دریافت می کند. می توانید برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر در مورد قیمت عمل پلک افتاده با کارشناسان کلینیک زیبایی آی گل در ارتباط باشید تا قیمت تقریبی را قبل از معاینه پزشک به شما اعلام کنند.

اگرچه افتادگی پلک یا پوست اضافی پلک بالا بنا به دلایل مختلفی از قبیل شل شدگی پوست، افزایش سن و مواردی از این قبیل رخ می دهد. اما در طرف دیگر می تواند در پلک پایین نیز وجود داشته باشد. در بلفاروپلاستی پلک پایین نیز هدف اصلی تخلیه چربی های انباشته شده و اصلاح ناهمواری ها می باشد. در مجموع در علم پزشکی این عمل جراحی را بلفاروپلاستی می نامند. بسیاری از پزشکان جراح در کلینیک های کاملا مجهز با استفاده از ابزارها و تجهیزات پیشرفته از قبیل لیزر میتوانند یک عمل جراحی استاندارد بدون جای بخیه و ایمن را انجام دهند. در ادامه به بررسی نحوه انجام جراحی پلک افتاده می پردازیم تا اگر متقاضی این عمل هستید بیشتر با روند کار آشنا شوید.

آناتومی پلک بالا؛ ۵ نکته کلیدی

سه قسمت اصلی (لاملا) را می توان برای اجزای تشکیل دهنده پلک فوقانی ذکر کرد. این عناصر درگیر شامل پوست، ماهیچه، چربی، صفحه تارسال و ملتحمه می باشد. در قسمت زیر جزئیات بیشتری را در این مورد ذکر می کنیم (نام لاتین برخی از اصطلاحات پزشکی آورده شده است تا قابلیت تحقیق و بررسی داشته باشند):

  • ساختار سه لاملا (Tri-Lamellae)

ساختار سه لایه قدامی، میانی و خلفی را می توان برای پلک فوقانی به عنوان یک قاعده کلی تعریف کرد.

  • لاملا قدامی (Anterior Lamella)

لاملا قدامی به عنوان یک پوشش خارجی دارای عروق و مویرگهای کوچک می باشد. این ناحیه از پوست، پخش حلقوی چشم (orbicularis oculi) که شامل اوربیتال، پری سپتال و پری تارسال می باشد، تشکیل شده است.

  • لاملا میانه (Middle Lamella)

لاملا میانی می تواند یک ساختار کاملاً حمایتی و پشتیبانی را به وجود آورد. در واقع این قسمت به چربی پری سپتوم، اوربیتال سپتوم و همچنین چربی پست سپتال(post-septal) اشاره می کند.

  • لاملا خلفی (Posterior Lamella)

لاملا خلفی به عنوان یک ناحیه پشتیبان و همچنین پوشش مخاطی تشکیل شده از صفحه تارسال(tarsal plate) ، ملتحمه و جمع کننده های عضلانی پلک بالا می باشند.

  • تامین کننده های عصبی و عروقی (Neurovascular Supply)

این ناحیه شرایطی را فراهم می‌کند تا عملیات خونرسانی به پلک فوقانی از طریق شریان های اصلی برقرار باشد تا ناحیه عصب و بخش اصلی چشم عملکرد مناسبی داشته باشند.

آناتومی پلک بالا؛ 5 نکته کلیدی

نحوه انجام عمل جراحی پلک افتاده

در جراحی پلک افتاده جراح سعی می‌کند با استفاده از دقیق ترین تجهیزات به ارزیابی میزان پوست اضافه پلک بالا در دو طرف چشم بپردازد. در واقع این ارزیابی ریزبینانه به این منظور انجام می‌شود که برش و برداشت پوست اضافه در دو طرف پلک به گونه‌ای باشد که دچار غیرقرینگی و عدم تطابق ساختاری نشویم. می توان گفت یکی از معظلات شایع در عمل های جراحی ایجاد قرینگی کامل می باشد.  این اندازه‌گیری‌ها جزو ملزومات شروع فرآیند جراحی می باشد.

بعد از این کار در امتداد چین های اضافه پلک یک برش انجام می شود. در این حالت پزشک جراح می تواند مقداری پوست، ماهیچه و یا حتی چربی اضافی را بردارد  این عمل برای پلک چشم دیگر نیز دقیقاً با همین قواعد انجام می شود و در نهایت از طریق بخیه ناحیه برش داده شده بسته خواهد شد.

نوع برش و بخیه به گونه ای انجام می شود که هیچ گونه آثار اسکار یا زخم پس از پایان جراحی و بهبودی کامل باقی نماند. البته در جراحی پلک پایین نیز تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توان به عمل پشت پلک پایین اشاره کرد.

برشی که در پشت پلک انجام می‌شوند شرایطی را فراهم کند تا  جراح بتواند بافت های اضافی و چربی های ناهموار را از داخل خارج کند. این نوع برش عملاً قابل رویت نیست و یکی از متدهای منحصر به فرد و ایده آل جهت اصلاح فرم پلک پایین می باشد.

جراحی پلک افتاده با بیمه

بیمه های مختلف از جمله بیمه پایه و بیمه تکمیلی، هزینه های مربوط به اعمال جراحی زیبایی را پوشش نمی دهند. جراحی پلک افتاده نیز جزء روش های عمل جراحی زیبایی است که برای رفع افتادگی پلک ها انجام می شود. اگرچه در برخی از مواقع ممکن است افتادگی پلک باعث محدود شدن دید و مشکلات پزشکی زیادی شود؛ اما زمانی می توان از بیمه هزینه های جراحی پلک را دریافت کرد که اقدامات لازم برای اثبات مشکل پزشکی در اثر افتادگی پلک انجام شود. در غیر این صورت هزینه مربوط به عمل پلک افتاده به طور کامل و بدون پوشش بیمه ای، توسط خود بیمار پرداخت خواهد شد. البته به دلیل اینکه هزینه این عمل جراحی چندان زیاد نیست، فشار زیادی به افراد برای پرداخت آن وارد نمی شود.

ماندگاری جراحی پلک افتاده بالا و پایین

یکی از مهم ترین مواردی که باعث صرفه جویی در هزینه های بیماران جهت جراحی پلک افتاده می شود، ماندگاری این روش جراحی است. عمل جراحی زیبایی پلک بالا و پایین با کمک تیم متخصص و باتجربه انجام می شود. طبیعتا هر چقدر کار دقیق تر انجام شود و میزان گوشت و چربی های اضافه بیشتری از پلک برداشته شوند، می توان شاهد ماندگاری بالای این روش جراحی بود. در عوض هر چقدر این عمل بی دقت تر انجام شود، ماندگاری آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

ماندگاری عمل پلک افتاده بالا به عوامل زیادی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به سن بیمار و شرایط جسمی او اشاره کرد. معمولا انتظار می رود که این روش جراحی ۵ تا ۷ سال ماندگاری داشته باشد و پس از آن احتمال افتادن پلک بالا وجود دارد. با وجود محدود بودن ماندگاری جراحی پلک افتاده بالا، ماندگاری این عمل جراحی در پلک پایین  تقریبا دائمی است.

عوارض جراحی پلک افتاده

عوارض جراحی پلک افتاده

هر نوع عمل جراحی زیبایی نیاز به تخصص، تجربه و سابقه بالا دارد. به همین دلیل اگر شما به یک کلینیک مجهز و توسط یک پزشک متخصص جراح عملیات جراحی پلک افتاده را انجام دهید می توانید این اطمینان را داشته باشید که بدون عوارض به بهبودی کامل خواهید رسید. اما به عنوان یک قاعده کلی یکسری عوارض برای این نوع عمل تعریف شده است که شامل موارد ذیل می شود:

  • بروز عفونت و خونریزی
  • خشک شدن بیش از حد چشم ها
  • اختلال در بستن چشم
  • ایجاد جای زخم برآمده
  • بروز آسیب به عضلات درگیر چشمی
  • تغییر رنگ پوست
  • بروز تاری در دید

همه اینها جزو موارد شایع محسوب نمی شود. لذا همانطور که تاکید کردیم عمل بلفاروپلاستی پلک بالا باید توسط جراح متخصص مربوطه انجام شود. از طرفی هرگونه ناهنجاری های بعدی ممکن است منجر به آن شود تا شما نیاز به جراحی های مجدد داشته باشید.

مراقبتهای پس از عمل بلفاروپلاستی

  • بعد از عمل جراحی پلک افتاده بهتر است از عینک آفتابی تیره استفاده کنید
  • حداقل تا دو هفته از لنز چشم استفاده نکنید برای این منظور می توانید از انواع عینک ها جهت اصلاح دید بهره ببرید
  • بهتر است تا زمان بهبودی کامل پس از عمل جراحی پلک افتاده از رانندگی بپرهیزید
  • هفته اول را بدور از تنش های محیطی استراحت کنید
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور کامل مصرف کنید تا بهبودی سریع تر انجام شود
  • سعی کنید از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید
  • در زمان خوابیدن مراقب باشید که هیچ نیروی کششی یا فشاری به پلک های شما وارد نشود

عمل بلفاروپلاستی در کلینیک تخصصی پوست، مو و زیبایی آی گل

عمل بلفاروپلاستی در کلینیک تخصصی پوست، مو و زیبایی آی گل

زیباجویان گرامی می توانند عمل جراحی پلک افتاده یا بلفاروپلاستی پلک بالا یا پایین را توسط متخصصین مجرب و با سابقه کلینیک آی گل انجام دهند. طبیعتاً اولویت اصلی ما کسب نتیجه ایده آل و مورد انتظار شما می باشد. شما می توانید جهت دریافت وقت برای حضور در کلینیک و همچنین دریافت پاسخ برخی از سوالات خود با کارشناسان ما در تماس باشید.