روش های کاشت مو چیست و چگونه انجام می شود؟

روش های کاشت مو چیست و چگونه انجام می شود؟

کاشت مو جزو عملهای زیبایی رایج در بین آقایان و حتی بانوان می باشد. یکی از فیلد های پر تقاضا کاشت موی سر است که در حال حاضر به واسطه پیشرفت تکنولوژی و همچنین کشف متدهای جدید میتواند یک نتیجه کاملاً طبیعی و ایده آلی را ایجاد کند. البته کاشت ابرو نیز به وفور در کلینیک های پوست، مو و زیبایی انجام می شود. می توان گفت ریزش مو یکی از شایعترین دلایلی است که افراد به دنبال راه‌های مختلفی برای درمان می گردند.

ممکن است حجم ریزش بسیار کم باشد که در این صورت تکنیک های غیر تهاجمی خاصی با عنوان مزوتراپی و مزونیدلینگ مو وجود دارد که می‌تواند باعث تقویت ریشه های ضعیف شده شود. اما در مواردی با توجه به حجم ریزش بالا و طاسی مطلق حتماً باید بهترین متد از روش های کاشت مو برای فرد زیبا جو انتخاب شود تا نتیجه حاصله مورد رضایت فرد باشد. در ادامه مقاله در مورد انواع روش های کاشت مو و همچنین چگونگی انجام آنها صحبت میکنیم.

 انواع روش های کاشت مو

روش های کاشت مو به چند نمونه طبقه بندی می شود که هرکدام مزیت های خاص خود را دارد. به عنوان یک قاعده کلی تکنیک هایی که امروزه در روند کاشت توسط پزشکان متخصص مورد استفاده قرار می گیرد شامل روش FIT و FUT و ترکیبی می باشد. البته تحقیقات گسترده ای در ارتباط با کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی مطرح می‌شود که در حال حاضر متخصصان این حوزه به دستاوردهای جالبی دست پیدا کرده اند. اما استفاده از سلول های بنیادی تکنیکی است که نیاز به آزمایشات پیچیده ای دارد و به صورت کامل عملیاتی نشده است. در مجموع سه روش مذکور جزو بهترین روش های کاشت مو محسوب می‌شود که در ذیل به طور جداگانه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

  • روش FIT

روش FIT از جمله تکنیک های کم تهاجمی برای کاشت مو می باشد. به طور کلی می توان گفت بهترین تکنیک در مجموعه روش های کاشت مو می باشد که هم جراحات کمتری دارد و هم اینکه هیچ بخیه ای استفاده نمی شود. در این روش پزشک متخصص از ناحیه پشت سر که تراکم رشد موی بالا وجود دارد به صورت پراکنده به جداسازی فولیکول های مو می پردازد تا بتواند آنها را در ناحیه مورد نظر کاشت کند. گرافت هایی که از ناحیه پشت سر جداسازی می‌شوند ممکن است هر کدام دارای یک یا سه تار مو باشند. پس از آماده سازی و همچنین ایجاد شکاف های بسیار ریز در ناحیه گیرنده پزشک جراح سعی میکند گرافت های مو را در داخل شکاف ایجاد شده کاشت کند.

  • روش FUT

روش FUT در کاشت مو قدری تهاجمی تر می باشد. به این صورت که از قسمت بانک مویه که غالباً پشت سر می باشد یک لایه کوچک جداسازی میشود. بعد از این کار زخم مورد نظر با استفاده از بخیه بسته خواهد شد. انجام مراقبت های ویژه برای جلوگیری از اسکار و بهبود سریع زخم فوق العاده اهمیت دارد. چرا که برشی که در این ناحیه انجام شده است ممکن است تا چند سانتی متر باشد. جداسازی فولیکول های مو که غالباً شامل گرافت هایی با چند تار مو هستند آماده سازی می شوند تا شرایط لازم برای کاشت در ناحیه طاسی سر را داشته باشند. با توجه به آنکه برداشت فلپ یا نوار کوچک از ناحیه پر تراکم پشت سر انجام میشود قابل رویت نبوده و توسط موهای اطراف پوشش داده می‌شود.

  • روش ترکیبی

متد ترکیبی نیز از جمله روش های کاشت مو است که برخی پزشکان با توجه به میزان ریزش برای فرد زیبا جو انتخاب می کنند. این روشها همانطور که از نام آن مشخص است ترکیبی از دو روش قبلی می باشد. معمولاً افرادی که حجم ریزش بالایی در نقاط مختلف سر دارند ممکن است با روش ترکیبی روند درمان آنها پیگیری شود.

 انواع روش های کاشت مو

 بهترین روش کاشت مو

بهترین روش کاشت مو روشی است که شما مطلوب ترین نتیجه را کسب کنید. در واقع نمی توان در روش های کاشت مو برتری خاصی را میان متدهای مختلف در نظر گرفت. چراکه هرکدام مزیت های خاص خود را دارند و برای افراد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت ساده تر ممکن است روش FIT برای یک فرد زیباجو بهترین نتیجه را حاصل کند. اما برای یک فرد دیگر مناسب نباشد.

از طرفی این امکان وجود دارد که روش FUT برای یک متقاضی عمل کاشت مو یک نتیجه خیره کننده را به وجود آورد که باز در چنین شرایطی برای این فرد خاص نمی توان متد FIT را به عنوان بهترین روش کاشت مو در نظر گرفت. در ارتباط با روش ترکیبی نیز دقیقاً به همین صورت می باشد. حجم طاسی ناحیه مورد نظر تعیین کننده آن است که پزشک کدام روش های کاشت مو را برای درمان به عنوان بهترین متد انتخاب کند.

 انواع روش های کاشت مو

 عوارض بعد از عمل

هر کدام از روش های کاشت مو مذکور که در نوع خود می تواند به عنوان بهترین روش کاشت تلقی شوند امکان دارد دارای یکسری عوارض باشد. در تکنیکی که برش از ناحیه پشت سر انجام می شود امکان باز شدن بخیه ها، نکروز، عفونت و التهاب وجود دارد. از طرفی ایجاد اسکار های برامده نیز محتمل خواهد بود. در روش برداشت تارتار نیز بروز اسکارهای نقطه ای و همچنین کیستهای زیر پوست در یک درصد بسیار پایین و محدود قابل ایجاد شدن هستند.

علاوه بر همه اینها شوک ریزش از جمله شایع ترین عوارضی است که بعد از عمل رخ می دهد. همه این عوارض همانطور که گفته شد طبق آمارهای منتشر شده درصد پایینی را شامل می شود و شما می توانید با مراقبت های ویژه و همچنین انجام توصیه های پزشک این عوارض را کاملاً حذف یا به حداقل برسانید. بنابراین پس از عمل مواردی که توسط پزشک به شما گوشزد می شود را حتماً رعایت کنید.

 انواع روش های کاشت مو

انجام عمل کاشت مو در کلینیک آی گل

کلینیک آی گل به عنوان یک مجموعه مجهز و از همه مهمتر بهره گیری از پزشکان متخصص و با تجربه همواره سعی می‌کند بهترین خدمات را در حوزه کاشت مو و زیبایی ارائه دهد. شما می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و حضور در کلینیک با ما در تماس باشید.