علت خارش پوست بعد از لیزر موهای زائد چیست؟ + نحوه رفع آن

علت خارش پوست بعد از لیزر موهای زائد چیست؟ + نحوه رفع آن

اگر لیزر موهای زائد صورت و بدن را انجام داده باشید، حتما تجربه خارش پس از لیزر را داشته‌اید. لیزر یک نور با طول موج مشخص است که می‌تواند ریشه‌های مو را از بین ببرد و از رشد آن‌ها جلوگیری کند. معمولا لیزر با دمای بالا انجام می‌شود و برای کاهش التهاب و مشکلات پوستی از خنک کننده‌های مناسب در کنار دستگاه لیزر موهای زائد استفاده می‌شود. اما همچنان ممکن است برخی از افراد به دلیل اینکه عوارض لیزر مو را تجربه می‌کنند، شاهد خارش بعد از لیزر مو باشند. علت خارش پوست بعد از لیزر موهای زائد می‌تواند به موارد مختلفی بازگردد که در این مقاله قصد بررسی آن‌ها را داریم و در ادامه نحوه درمان این مشکل را توضیح می‌دهیم.

آیا خارش پوست بعد از لیزر طبیعی است؟

لیزر موهای زائد یکی از روش‌های ایمن برای حذف موهای زائد به صورت دائمی است که به شما این امکان را میدهد تا موهای بدن خود را به حداقل ممکن برسانید. این روش با کمک دستگاه‌های لیزر که نور مشخصی را به سمت فولیکول‌های مو ارسال می‌کنند، انجام می‌شود. حرارتی که در حین لیزر موها ایجاد می‌شود، می‌تواند بخشی از رطوبت پوست را از بین ببرد. از بین رفتن رطوبت پوست، باعث ایجاد خارش و التهاب در پوست خواهد شد.

با توجه به خشکی پوست و شدت گرفتن آن در فرآیند لیزر، ممکن است بعضی از افراد بعد از لیزر موهای زائد با خارش و التهاب پوست مواجه شوند. این موضوع کاملا طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد. البته تا زمانی که خارش پوست شما حداکثر تا دو روز بعد از لیزر از بین برود یا کاهش پیدا کند. پس از آن اگر باز هم احساس خارش شدید کردید، بهتر است که با پزشک متخصص مشورت کنید.

مقاله پیشنهادی:   3 روش کاشت مو بدون درد و خونریزی

آیا خارش پوست بعد از لیزر طبیعی است؟

علت خارش پوست بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

بهترین راه برای درمان و جلوگیری از خارش بعد از لیزر موهای زائد، شناسایی علت بروز این مشکل است. اصلی‌ترین دلیل بروز این مشکل خشکی و ضعیف بودن سد دفاعی پوست است که می‌توان با زدن مرطوب کننده و آبرسان قبل و بعد از لیزر، این مشکل را برطرف کرد. علاوه بر خشکی پوست، ممکن است دلایل زیر نیز باعث خارش بعد از لیزر مو شوند:

التهاب پوست

لیزر موهای زائد بدن و صورت ممکن است باعث التهاب و تحریک پوست شود که این موضوع معمولا خارش پوست را به همراه دارد. التهاب معمولا در چند روز اول پس از جلسات لیزر رخ می‌دهد و با گذشت زمان بهبود پیدا خواهد کرد.

حساسیت پوست

برخی از افراد پوست بسیار حساسی دارند. به همین خاطر پس از جلسات لیزر با خارش و تحریک پوست مواجه می‌شوند. حساسیت پوستی و سایر عارضه‌های پوستی می‌توانند شدت خارش و عوارض ناشی از لیزر را افزایش دهند.

سوختگی

در اثر استفاده از شدت بالای لیزر در نواحی خاص و حساس پوست، ممکن یک ناحیه از پوست دچار سوختگی شود. در چنین شرایطی افراد خارش زیادی را در آن ناحیه احساس می‌کنند.

عفونت پوست

در صورتی که از تجهیزات ضد عفونی نشده برای لیزر مو استفاده شود، احتمال اینکه فرد با عفونت پوست مواجه شود وجود دارد. عفونت پوست معمولا با خارش و التهاب پوست همراه است.

تغییرات هورمونی

گاهی اوقات شرایط خاص هورمونی مانند بارداری و پریودی می‌تواند باعث حساس شدن پوست و خارش بعد از لیزر موهای زائد شود.

مقاله پیشنهادی:   اقدامات قبل و بعد از لیزر موهای زائد

علت خارش پوست بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

نحوه درمان خارش بعد از لیزر موهای زائد

اگر خارش پوست بعد از لیزر موهای زائد برای شما اتفاق افتاده است، جای نگرانی نیست. معمولا این اتفاق تا ۲۴ ساعت ادامه دارد و پس از آن از بین خواهد رفت. البته برای اینکه خارش بعد از لیزر مو را درمان کنید، راه‌های زیادی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • میل کردن آب کافی: خشکی پوست مهم‌ترین عامل تحریک پوست در هنگام لیزر است. حتما قبل و بعد از لیزر آب کافی میل کنید تا بدن شما کم آب نشود و رطوبت خود را از دست ندهد. بهتر است که روزانه ۸ لیوان آب میل کنید تا رطوبت مورد نیاز پوست شما تامین شود.
  • استفاده از آبرسان: آبرسان و مرطوب کننده‌ها می‌توانند از عوارض لیزر موهای زائد بکاهند. اگر خارش بعد از لیزر مو شما را نگران و کلافه کرده است، بهترین راه درمان آن استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های مغذی است. سعی کنید که از کرم‌های ترمیم کننده نیز برای کاهش التهاب پوست بعد از لیزر استفاده کنید. حداقل چند روزی به صورت منظم از آبرسان و مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.
  • عدم استفاده از مواد آرایشی و شوینده قوی: مواد آرایشی و شوینده‌های قوی می‌توانند باعث تحریک پوست شما و افزایش التهاب شوند. سعی کنید که حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر از آن‌ها استفاده نکنید. همچنین دوش آب گرم نیز می‌تواند باعث تشدید خارش بعد از لیزر مو شود.

مراجعه به پزشک برای خارش بعد از لیزر

معمولا خارش بعد از لیزر مو با توجه به اقدامات توضیح داده شده در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود. اما برخی از افراد به دلایل خاص مانند عفونت، حساسیت و … شاهد شدت گرفتن خارش بعد از لیزر هستند و دیگر نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند. اگر خارش پوست شما به همراه قرمزی، دانه‌های ریز روی پوست، التهاب و حتی زخم است، حتما با پزشک متخصص برای رفع این مشکل مشورت کنید. به ویژه اگر برای اولین بار است که جهت لیزر موهای زائد بدن و صورت خودتان مراجعه کرده‌اید.

مقاله پیشنهادی:   آیا لیزر موهای کرکی را از بین میبرد؟

بهترین مرکز لیزر موهای زائد در تهران برای کاهش عوارض جانبی

خارش بعد از لیزر موهای زائد یکی از عوارض ناشی از لیزر است که ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد. با این حال تنظیمات نادرست دستگاه و استفاده از پالس با شدت‌های بالا باعث تحریک پوست و حتی آسیب دیدگی آن می‌شود. از این رو حتما باید به بهترین مرکز لیزر موهای زائد در تهران برای جلوگیری از خارش بعد از لیزر مو مراجعه کنید. درمانگاه تخصصی آی گل، از بهترین دستگاه‌ها و اپراتورها برای لیزر موی زائد خانم‌ها و آقایان استفاده می‌کند و نیازی به نگرانی از بابت عوارض لیزر در این درمانگاه نیست.