پتوز چشم چیست؟ علت آن، معرفی بهترین درمان

پتوز چشم چیست؟ علت آن، معرفی بهترین درمان

مشاوره رایگان بلفاروپلاستی

لطفا شماره همراه خود را ارسال نمایید. کارشناسان جهت ارائه مشاوره تخصصی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

پتوز چشم زمانی اتفاق می‌افتد که پلک فوقانی دچار افتادگی شده و تا حدی روی چشم بیفتد. این ناهنجاری به گونه ای است که حتی میتواند مردمک چشم را نیز تحت تاثیر قرار دهد و دیده ایده آل و کاملی که افراد دارند را درصدی محدود کند. اثرات منفی که پتوز چشم دارد تنها مرتبط با زیبایی نیست بلکه افراد نمی توانند به خوبی ببینند و میدان دید مناسبی ندارند.

روندهای درمانی که برای آن تعریف می‌شود دو جنبه متفاوت دارد. بطوریکه هم می‌تواند باعث زیباتر شدن چهره و هم اینکه سبب اصلاح دید شود. در حال حاضر بزرگترها و افراد کم سن و سال و کودکان نیز امکان دارد به این بیماری مبتلا باشند. خوشبختانه با توجه به روش‌ها و متدهای روز دنیا میتوان یک درمان طبیعی و با نتیجه رضایت بخش را انجام داد. در این مقاله بطور کامل در مورد علت ناهنجاری و روش هایی که می‌تواند به درمان منجر شود و همچنین عوارض عدم درمان توضیحاتی را ارائه دهیم. پس حتما اطلاعات ذکر شده در این مقاله را تا پایان مطالعه فرمائید.

(اصولا درمان پتوز با بلفاروپلاستی پلک‌ها تفاوت دارد. زیرا در بلفاروپلاستی پلک پایین و بالا تمرکز اصلی جراح بر روی پوست های اضافه و بافت های چربی است. حال آنکه در پتوز چشم بیشتر ماهیچه‌ها، بافت‌ها و رباط های متصل به پلک‌ها اصلاح و ترمیم می‌شود)

علت پتوز در چشم

دلایل متعددی وجود دارد که باعث بروز پتوز چشم در افراد می‌شود. بسیاری از نوزادان حتی ممکن است مبتلا به این ناهنجاری باشند که دلیل آن نیز ژنتیک یا مادرزادی است. در طول زندگی نیز بنا به دلایلی ماهیچه‌ها و بافت های همبندی که مسئولیت بالا نگه داشتن پلک را برعهده دارند دچار آسیب می‌شوند.

بروز بیماری در اندام داخلی که سبب ضعیف شدن ربات های پلک می‌شود غالبا در بزرگسالان اتفاق می‌افتد. در واقع این نوع افتادگی پلک مادرزادی نیست و به عنوان پتوز چشم اکتسابی شناخته می‌شود. آسیب هایی که به اعصاب پلک چشم و ماهیچه های پیرامون آن وارد می‌شود میتواند کنترل پلک‌ها را کاملا مختل کند. در مجموع یکسری بیماری‌ها و شرایطی وجود دارد که می‌تواند باعث افتادگی پلک شود.

  • بروز سکته در بزرگسالان
  • اختلال عصبی مغز، صورت و چشم‌ها که به عنوان سندرم هورنر شناخته می‌شود
  • اختلالات خود ایمنی یا ضعف عضله که نتیجه بیماری میاستنی گراویس است
  • وجود تومورهای بدخیم در بدن
  • فلج ماهیچه های چشمی و درگیری عضلات کنترل کننده پلک یا بیماری افتالمپلژی خارجی
  • افزایش سن و عملکرد ضعیف پوست و ماهیچه های متصل به پلک‌ها
  • انجام جراحی های مختلف چشم و آسیب به اعصاب و عضلات و بافت های بالابرنده پلک

پتوز چشم چیست؟ علت آن، معرفی بهترین درمان

درمان پتوز چشم

چشم پزشکان و متخصصین زیبایی و جراحی صورت در بهترین حالت می‌توانند درمان کارساز و ایده آلی را برای کودکان و بزرگسالان که به پتوز چشم مبتلا شده اند در نظر بگیرند. اما عوامل متعددی وجود دارد که به ترتیب برای افراد کم سن و سال و همچنین اشخاصی که سن بالاتری دارند ذکر خواهیم کرد.

برای کودکان عواملی همچون سن، نوع ناهنجاری اینکه یک یا دو پلک درگیر هستند، ارتفاع و میزان افتادگی پلک‌ها، میزان ضعف در عضله بالا برنده پلک، حرکات بازو بست پلک‌ها و نحوه عملکرد چشم دخیل هستند. با توجه به این عوامل میتوان تصمیم گرفت که چه روش درمانی بهترین نتیجه را ایجاد میکند. اما در اغلب موارد پزشکان روش جراحی را برای درمان پتوز چشم مطرح میکنند.

درمان پتوز در بزرگسالان نیز چندان سنگین و زمان بر نیست. در واقع یک جراحی سرپایی است که میتواند پس از اتمام جراحی در همان روز مرخص شوید. معمولا از بی حسی های موضعی در اطراف چشم استفاده می‌شود تا بتوان عمل را به راحتی انجام داد. براساس میزان افتادگی پلک جراح تصمیم می‌گیرد که چه تنظیماتی را روی عضله لیفت دهنده یا بالا برنده پلک‌ها انجام دهد.

جراحان فرآیند جراحی را با هدف تقویت و همچنین اتصال مجدد بافت های پلک انجام میدهند. البته یکسری عوارض نیز برای این نوع درمان وجود دارد که پیش از شروع کار به طور کامل به افراد گفته خواهد شد. در جلسه مشاوره نیز بیماری های زمینه ای شما، داروهایی که مصرف میکنید بررسی می‌شوند تا اگر در لیست داروهای شما ترکیبات رقیق کننده خون مانند آسپرین وجود دارد تا مدتی قبل از جراحی قطع شوند.

در صورت عدم درمان پتوز چشم چه عواقبی در پیش است؟

در صورت عدم درمان پتوز چشم چه عواقبی در پیش است؟

پتوز چشم باید حتما در همان دوره های اولیه درمان شود. خصوصا در کودکان که میتواند روی بینایی آنها تاثیر منفی بگذارد و باعث بروز مشکلات بسیار بیشتر شود. اما در بزرگسالان اگر شما دچار پتوز پلک چشم شده اید و یک ناهنجاری بسیار خفیفی است غالبا مشکلات خاصی را برای بینایی شما بوجود نمی آورد. اما ظاهر افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عوارض مهمی که در صورت عدم درمان تعریف شده اند می‌تواند شامل آستیگماتیسم، تنبلی چشم و حالت چانه بالا در کودکان باشد. در بخش زیر به توضیح هر کدام می‌پردازیم.

  • آستیگماتیسم یک نوع مشکل بینایی است که سبب می‌شود حالت دید شما به صورت موج دار باشد.
  • زمانی که پلک های افتاده در یک مدت زمان طولانی در کودکان ایجاد شود به تدریج تنبلی چشم را ایجاد خواهد کرد که نتیجه آن ضعیف شدن چشم و استفاده از عینک خواهد بود.
  • در صورتی که کودکان با ناهنجاری پتوز هم چنان دست و پنجه نرم کنند برای اصلاح دید خود مجبور هستند که سر خود را همواره بالا نگه دارند که در دوران نوجوانی و بزرگسالی روی ستون فقرات گردن و عضلات پشت مشکلات شدیدی را به وجود می‌آورد.

عوارض جراحیهای افتادگی پلک چیست؟

هر نوع جراحی زیبایی که روی نقاط مختلف صورت خصوصا پلک‌ها انجام می‌شود امکان دارد یکسری عوارض را همراه خود داشته باشد. البته در همه موارد اینگونه نیست. زیرا اگر نزد یک پزشک متخصص و با تجربه و در یک کلینیک مجهز این عمل انجام شود حتی هیچ عارضه شدیدی را تجربه نخواهید کرد. اما در مورد عمل پتوز چشم بروز عدم تقارن در پلک‌ها و به هم ریختن ارتفاع پلک محتمل است. عوارض دیگری نیز وجود دارد که شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • با توجه به تهاجمی بودن عمل احتمال بروز خونریزی وجود دارد
  • در صورت عدم مراقبت های بهداشتی یا موارد مشابه امکان دارد محل جراحی دچار عفونت های باکتریایی شود
  • بروز صدمه به عضلات پلک
  • افتادگی بیش از حد یا پلک زدن های غیر طبیعی
  • باز شدن بسیار زیاد پلک‌ها

عوارض جراحیهای افتادگی پلک چیست؟

باکیفیت ترین عمل های زیبایی را با آی گل تجربه کنید

کلینیک آی گل متنوع ترین خدمات زیبایی از جمله بلفاروپلاستی پلک بالا، بلفاروپلاستی پلک پایین، کاشت مو، کاشت ابرو، تزریق بوتاکس برای از بین بردن چین و چروک های پوستی، تزریق فیلر از قبیل فیلر خط خنده، فیلر شقیقه، فیلر لب، فیلر زاویه سازی فک و چانه و همچنین لیزر مو های زائد را در تعداد جلسات اندک و بهترین نتیجه و کیفیت برای زیباجویان انجام میدهد.

این مجموعه تخصصی با بهره مندی از تیم بسیار با تجربه همواره به دنبال کسب رضایت مراجعین پس از تکمیل درمان خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم با این مرکز تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان ما مشاوره رایگانی را به شما ارائه دهند یا اینکه برنامه ریزی های دقیق برای حضور در کلینیک و صحبت با پزشک ترتیب داده شود.