برای درمان موهای زائد هورمونی چه کنیم؟ (۴ روش موثر درمانی)

برای درمان موهای زائد هورمونی چه کنیم؟ (4 روش موثر درمانی)

هورمون‌ها مسئولیت‌های بسیار مهمی را در بدن ایفا می‌کنند و می‌توانند باعث تنظیم رشد موها در بدن نیز شوند. بهم ریختن هورمون‌ها و عدم توازن در ترشح آن‌ها، می‌تواند باعث رشد موهای زائد هورمونی شود که مشابه با موهای مردانه بسیار ضخیم و پرحجم هستند. از بین بردن موهای زائد برای همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که با این مشکل مواجه هستند. روش‌های مختلفی برای درمان موهای زائد هورمونی وجود دارند که باید بسته به نیاز و همچنین مشورت با پزشک، بهترین آن‌ها را انتخاب کرد. در صورتی که شما هم با رشد موهای هورمونی مواجه هستید، بهتر است که برای درمان این مشکل از روش‌های درمانی موثر استفاده کنید.

رشد هورمونی مو به چه معناست؟

قبل از اینکه بخواهیم روش‌های درمان موهای زائد هورمونی را به شما توضیح دهیم، لازم است که نقش هورمون‌ها در بدن و رشد موها را ذکر کنیم. هورمون‌هایی که در بدن ترشح می‌شوند در واقع پیام رسان‌های شیمیایی هستند که می‌توانند نقش مهمی را در عملکرد کلی بدن ایفا کنند. برخی از هورمون‌های ترشح شده از غدد درون ریز می‌توانند رشد مو را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنند.

چرخه رشد مو در سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن تشکیل شده که فاز آناژن مربوط به رشد فعال و فاز کاتاژن و تلوژن به ترتیب مربوط به فازهای گذار و استراحت مو هستند. رشد هورمونی مو می‌تواند در فاز کاتاژن و تلوژن ایجاد شود. در چنین شرایطی هورمونی به نام آندروژن بیش از اندازه در بدن ترشح می‌شود که تاثیر منفی روی رشد موها خواهد داشت و باعث افزایش رشد آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، هورمون دیگری به نام تستوسترون می‌تواند باعث رشد موهای مردانه شود. اگر میزان این هورمون در بدن خانم‌ها افزایش پیدا کند، رشد موهای مردانه اتفاق خواهد افتاد.

هورمون‌های موثر روی رشد هورمونی مو

رشد موی هر فردی تحت تاثیر هورمون‌های مختلفی است. افرادی که با رشد هورمونی مو مواجه می‌شوند، نوسان هورمونی زیادی را تجربه می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث رشد غیر طبیعی موها در زنان و مردان شود. هورمون‌های زیر اگر نوسان داشته باشند، می‌توانند روی رشد مو تاثیرگذار باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استروژن
  • پروژسترون
  • تیروئید

هورمون استروژن یک نوع هورمون زنانه است که می‌تواند باعث رشد مو به صورت مناسب شود. پروژسترون نیز یک هورمون زنانه دیگر بوده که رشد مو را مهار می‌کند و می‌تواند از رشد بیش از حد مو جلوگیری نمایید. هورمون‌های تیروئیدی نیز با تنظیم متابولیسم بدن نقش مهمی را در کنترل رویش مو دارند و کمبود آن‌ها باعث ریزش مو می‌شود.

رشد هورمونی مو به چه معناست؟

روش‌های درمان موهای زائد هورمونی

درمان موهای زائد هورمونی از جمله اقداماتی است که باید برای جلوگیری از رشد بیش از حد موهای هورمونی انجام دهید. به طور کلی، موهای زائدی که به صورت هورمونی رشد کرده‌اند، دارای ساختار متفاوتی نسبت به سایر موهای بدن هستند. رشد آن‌ها سریع‌تر است و ضخامت آن‌ها نیز بیشتر است. علاوه بر این، این موهای هورمونی در بخش‌های خاصی از بدن رشد می‌کنند که قبلا رویش مو یا اتفاق نمی‌افتاد یا بسیار کم بود.

برای درمان موهای زائد هورمونی در اولین قدم باید دلیل این مشکل را شناسایی کنید. انجام آزمایش خون برای تشخیص میزان هورمون‌های موجود در بدن یکی از مهم ترین اقدامات جهت درمان است. پس از اینکه هورمون‌های بدن خود را با مصرف داروهای مناسب متعادل کردید، می‌توانید برای درمان موهای زائد با روش‌های زیر اقدام کنید.

۱. لیزر مو‌های زائد

یکی از بهترین روش‌های رفع موهای زائد هورمونی، استفاده از لیزر موهای زائد است. لیزر موهای مردان و زنان تاثیر مثبتی روی کاهش موهای زائد دارد. چرا که این نور لیزر است که می‌تواند ملانین موجود در فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار دهد و بدون آسیب رساندن به پوست اطراف، فولیکول‌های مو را از بین ببرد. معمولا لیزر به خوبی موهای زائد هورمونی را مورد هدف قرار می‌دهد.

۲. الکترولیز مو

الکترولیز مو یکی دیگر از بهترین روش‌های درمان موهای زائد هورمونی است. در این روش یک سوزن بسیار نازک در فولیکول مو وارد می‌شود و با ارسال جریان الکتریکی، ریشه مو را به طور کامل از بین می‌برد. در این روش نیاز است که هر فولیکول مو به صورت جداگانه مورد هدف قرار بگیرد. به همین خاطر این روش برخلاف لیزر کل بدن بسیار زمان‌بر است، ولی نتیجه آن ماندگاری بیشتری دارد.

۳. مصرف داروها

برخی از داروها مانند اسپیرونولاکتون و فیناستراید می‌توانند با مسدودسازی آندروژن در بدن باعث کاهش رشد مو شوند. این داروها باید از سوی پزشک تجویز شوند و فقط با نسخه مصرف گردند. چون عوارض جانبی جدی را به همراه دارند.

۴. مصرف دمنوش و گیاهان دارویی

برای اینکه سطح برخی از هورمون‌ها در بدن شما متعادل شوند، می‌توانید از طب سنتی کمک بگیرید. مصرف دمنوش‌ها و گیاهان دارویی باعث می‌شود تا سطح هورمون‌های بدن شما تنظیم شود و رشد هورمونی مو متوقف گردد. چای نعناع، عصاره شیرین بیان و برخی از گیاهان دیگر می‌توانند برای درمان موهای زائد هورمونی استفاده شوند.

نتایج درمان موهای زائد هورمونی

نتایج درمان موهای زائد هورمونی

هر یک از روش‌های درمان موهای زائد هورمونی می‌توانند در کاهش رشد مو تاثیرگذار باشند. با این حال اینکه نتیجه هر کدام از این روش‌های رفع موهای زائد هورمونی از چه زمانی قابل مشاهده است، مشخص نیست. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید، بهتر است که با پزشک خودتان مشورت نمایید تا اگر نیاز است علاوه بر لیزر موهای زائد، از سایر روش‌های درمانی نیز کمک بگیرید.

درمانگاه تخصصی آی گل؛ مشاور شما برای درمان موهای زائد هورمونی

اگر نیاز به دریافت مشاوره تخصصی برای درمان موهای زائد هورمونی دارید، کافیست که از درمانگاه تخصصی آی گل کمک بگیرید. این درمانگاه به عنوان مرکز لیزر موهای زائد در تهران به شما امکان رفع موهای زائد هورمونی را با بهترین راندمان می‌دهد. می‌توانید علاوه بر لیزر موهای زائد مردان و زنان، از تکنیک الکترولیز نیز برای درمان موهای زائد کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره، انتخاب زمان مراجعه و همچنین صحبت با کارشناسان، کافیست که با شماره تلفن این درمانگاه در ارتباط باشید.