ترمیم مو؛ معرفی انواع روش‌ها و مزیت های آن

ترمیم مو؛ معرفی انواع روش‌ها و مزیت های آن

بسیاری از زیباجویان به دلیل از دست رفتن تراکم طبیعی موها به دنبال بهترین روش‌ها و تکنیک های درمانی هستند تا بتوانند موهایی خوش حالتی داشته باشند. یکی از روش‌ها ترمیم مو است. امروزه با پیشرفت حوزه زیبایی شناختی در حیطه درمان و یا جبران طاسی سر متدهای گوناگونی تعریف شده است. همه آن‌ها با توجه به ویژگی هایی که دارند موثر هستند اما باید ببینیم تفاوت های آنها میان یکدیگر چیست و کدام روش در بهترین جایگاه قرار دارد. در این مقاله ضمن توضیح اصطلاح “ترمیم مو” اطلاعات جزیی کاربردی را ذکر خواهیم کرد.

اگر علاقمند به روشهای اساسی کاشت موی طبیعی هستید، میتوانید مقاله های بهترین روش های کاشت مو با تراکم بالا همچنین کاشت مو به روش FIT را مطالعه فرمائید.

ترمیم مو چیست؟ و تفاوت آن با کاشت مو

دو واژه ترمیم و کاشت میتوانند تا حدودی با یکدیگر متفاوت و در عین حال شباهت هایی را داشته باشند. زمانیکه صحبت از کاشت مو می‌شود بیشتر روش های تهاجمی تر در گریدهای مختلف معرفی خواهند شد. اما وقتی ترمیم مو مطرح می‌شود روش های جایگزین دیگری مورد نظر است. شباهت آنها این است که از لحاظ ظاهری و نتایج به دست آمده شما میتوانید به تراکم خوبی از موها دست پیدا کنید. اما رویکرد کار و نحوه عمل و مزیت‌ها، تفاوت آنها محسوب می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و روشن تر شدن موضوع حتما جزئیات این مقاله را با دقت دنبال فرمایید.

ترمیم مو به روش HRT

اصولا هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در رشد موها دارند. بنابراین هرگونه اختلال، این عمل طبیعی را که شامل رشد موها است از بین میبرد. از جمله هورمون هایی که برای رشد مو لازم هستند شامل استروژن، تستوسترون و همچنین دی هیدروتستوسترون هستند. اگر به هر طریقی میزان آنها در بدن تغییر پیدا کند در کنار عوارض دیگر مستقیما روی موها اثر می‌گذارند و در مواردی باعث ریزش آن می‌شوند.

ترمیم مو به روش HRT که با عنوان Hormone replacement therapy شناخته می‌شوند شرایطی را فراهم میکند که سطح هورمون فرد به یک حالت تعادل برسد که در نهایت نتیجه آن سبب رشد موها خواهد شد. زیباجویان بنا به کنجکاوی یکسری سوالات را مطرح میکنند و میخواهند اطلاعات کاملی به دست آورند. این سوالات شامل موارد ذیل می‌باشد:

  • نقش هورمون‌ها در سلامت موها چیست؟

  • نقش هورمون‌ها در سلامت موها چیست؟

اگر یکی از هورمون های بدن که به عنوان دی هیدروتستوسترون شناخته می‌شود افزایش پیدا کند مستقیما روی ریشه مو اثر میگذارد و به نوعی قدرت رشد آنها را می‌گیرد. بنابراین این هورمون باید به حد تعادل برسد. حال اگر هورمون استروژن کاهش پیدا کند باز هم اختلال شدید در رشد مو بوجود می‌آید.

  • ترمیم مو به روش HRT به چه صورت است؟

با توجه به توضیحاتی که گفته شد هدف اصلی به تعادل رساندن هورمون‌ها است. در این روش پزشکان سعی میکنند با متدهای تعریف شده و استاندارد در کنار حفظ سلامت زیباجو سطح هورمون‌ها را متعادل کنند. بنابراین نتایج همچون رشد مو و کاهش ریزش مو ایجاد می‌شود.

  • طول درمان چقدر است؟

اصولا نمی توان زمان دقیقی را برای این روش ذکر کرد. در مواردی بواسطه ویژگی های بدن هر فرد امکان دارد بین ۴ تا ۶ ماه و یا حتی ۱۲ ماه نیز به طول بیانجامد.

  • چه ریسک هایی برای این عمل محتمل است؟

زمانی که پزشکان میخواهند در سطح هورمون های بدن دخالت داشته باشند رویکرد کار بسیار تخصصی و پر ریسک است. اول باید مشخص شود که آیا سطح هورمون های فرد نامتعادل است یا خیر؟ در این صورت برنامه ریزی دقیقی برای این عمل در نظر گرفته می‌شود. اما اگر بنا به هر دلیلی مانند مراجعه به یک مرکز غیرتخصصی هورمون‌ها از حالت تعادل خارج شوند عوارض بسیار خطرناکی را دارند. پس در انتخاب کلینیک خود دقت داشته باشید.

در مقاله کاشت مو به روش تکثیر اطلاعات جالب توجهی را ذکر کردیم تا با دریافت اطلاعات کاربردی بهترین تصمیم را برای درمان بگیرید.

  • نقش هورمون‌ها در سلامت موها چیست؟

  • نقش هورمون‌ها در سلامت موها چیست؟

ترمیم مو به روش مایکروپوینت یک رویکرد موقتی است. یعنی ما نمیتوانیم همانند کاشت مو نتیجه مادام العمر را داشته باشیم .در این متد از تارهای موی مصنوعی استفاده می‌شود که روی سطح سر قرار می‌گیرد. وزن به نسبت پایینی دارند و میتوانند تا حدودی نیازهای زیبایی شناختی افراد را برآورده کنند.

امکان شانه کردن و حالت دادن آنها وجود دارد و احتیاجی به چسب و مواد دیگر ندارند.

به این صورت که در کنار تارهای موی موجود از طریق گره پایدار خواهند ماند. اما لازم است حدودا ۲ ماه یکبار این روش روی سر انجام شود تا تراکم ایده آل حفظ شود. زیرا زمانی که فولیکول های مو دچار ریزش می‌شوند تارهای موی مصنوعی که به آنها اتصال دادشتند نیز خواهند ریخت.

انواع ترمیم مو (روش های دیگر)

  • کاشت مو

اگرچه کاشت مو یک عمل متفاوتی نسبت به ترمیم مو میباشد. اما به عنوان بهترین روش شناخته شده است و در این بخش لازم دانستیم برتری کاشت موی طبیعی را نسبت به سایر تکنیک‌ها ذکر کنیم.

این روش جراحی شامل برداشتن فولیکول‌های مو از یک قسمت بدن (معمولاً پشت یا کناره‌های سر) و پیوند آن‌ها به مناطقی است که موهای نازک یا بدون مو دارند.

  • داروهای موضعی

داروهای مورد تایید FDA مانند ماینوکسیدیل (Rogaine) و فیناستراید (Propecia) معمولا برای تقویت رشد مو و جلوگیری از ریزش بیشتر مو استفاده می‌شوند.

  • لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)

این درمان غیرتهاجمی از لیزرهای سطح پایین یا دیودهای ساطع کننده نور برای تحریک فولیکول های مو و تقویت رشد مو استفاده می‌کند.

  • درمان پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

این روش ترمیم مو شامل کشیدن مقدار کمی از خون زیباجو، پردازش آن برای متمرکز کردن پلاکت‌ها و سپس تزریق PRP به پوست سر برای تحریک رشد مو است.

  • شامپوهای رشد مو و محصولات موضعی

شامپوها، فوم‌ها و محلول های موضعی بدون نسخه و نسخه ای مختلفی وجود دارند که ادعا می‌کنند رشد مو را تقویت می‌کنند.

با یک پزشک واجد شرایط یا یک متخصص در ترمیم مو مشورت کنید تا مناسب ترین روش را برای شرایط شما مشخص کند. اثربخشی این روش‌ها می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و عوامل گوناگونی مانند علت ریزش مو، سلامت کلی و عوامل ژنتیکی ممکن است در انتخاب متد درمان موثر باشند.

ترمیم بانک مو بعد از کاشت

ترمیم بانک مو بعد از کاشت

بانک مویه قسمتی از سر است که عملیات برداشت فولیکول های مو از آن ناحیه انجام می‌شود. افرادی که بانک موی قوی و پر تراکمی دارند می‌توانند امیدوار باشند که یک نتیجه عمل ایده آلی را تجربه خواهند کرد. البته اگر شما به بهترین کلینیک کاشت مو مراجعه کنید.

از آنجایی که اکثر زیباجویان نگران بانک موی خود هستند و این سوال را مطرح میکنند که آیا قسمت بانک موی آنها خالی خواهد شد یا اینکه همان تراکم اولیه را دارند؟ همانطور که میدانید اگر قسمتی از موهای جلوی سر ریخته است پزشک مجبور است که از قسمت پشت سر یا نقاطی که تراکم خوبی وجود دارد به برداشت فولیکول های مو بپردازد. این برداشت میتواند به شکل فلپ با طول مشخص باشد یا اینکه به صورت جزء به جزء فولیکول‌ها بدون جراحی جدا شوند.

ترمیم این دو با یکدیگر فرق دارد. معمولا ترمیم بانک مو بعد از کاشت برای روش هایی مثل FIT راحتتر و سریعتر صورت میگیرد. حال آنکه در متد کاشت مو به روش FUT احتیاج به بخیه زدن میباشد. بنابراین کاملا طبیعی است که ترمیم جای زخم این دو با یکدیگر تفاوت داشته باشد. اما شما میتوانید با انجام یکسری اقدامات مبنی بر مراقبت های بعد از کاشت مو دوران نقاهت خود را کاهش دهید و جای زخم های ایجاد شده را زودتر ترمیم کنید.

اگر تکنیک کار به خوبی انجام شود حجم قسمت بانک مویه به آن صورت کاهش نمی یابد و سیستم دفاعی بدن به راحتی آن را ترمیم میکند. اما امکان دارد یک جای زخم بسیار کوچک باقی بماند که به واسطه پشتیبانی از موهای پیرامون قابل چشم پوشی است.

ترمیم دائمی مو

ترمیم دائمی مو بستگی به روش درمان دارد. اگر شما بخواهید از پروتزهای مصنوعی استفاده کنید کاملا طبیعی است که هیچ نتیجه دائمی را تجربه نمیکنید. انجام روش های پزشکی مانند اصلاح اختلالات هورمونی تا حدودی و بر اساس ویژگی های هر فرد میتواند موثر باشد. استفاده از داروها، لیزرها نیز کمک کننده برای ترمیم مو خواهند بود. اما در حال حاضر عمل کاشت مو به عنوان بهترین روش درمان برای افرادی که به طاسی سر مبتلا شده اند میباشد.

البته در روش کاشت مو انعطاف پذیری بالایی وجود دارد به این صورت که اگر افراد از بانک موی مناسبی برخوردار باشند پزشکان از همان قسمت عملیات برداشت و پیوند را به ناحیه گیرنده درست در نقطه ای که موهای سر دچار ریزش شده اند انجام میدهند. حال اگر بانک موی مناسبی نداشته باشید متد کاشت مو به روش BHT استفاده خواهد شد که در آن از موهای بدن برداشت می‌شود. درنتیجه اگر شرایط زیباجو مناسب باشد عملا بهترین نتیجه با عمل کاشت مو صورت می‌گیرد. به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم در یک کلینیک تخصصی در صورت داشتن شرایط عمل کاشت مو را انجام دهید و از موهای طبیعی و با رشد ایده آل لذت ببرید.

کلینیک آی گل یک مرکز تخصصی کاشت مو

در کلینیک آی گل روش های متنوعی برای عمل کاشت مو استفاده می‌شود. اینکه هر زیباجو با کدام روش درمان شود نیازمند ارزیابی های تخصصی توسط تیم پزشکی ما می‌باشد. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد میکنیم در اولین فرصت یک وقت ملاقات برای مشاوره با پزشک داشته باشید تا وضعیت تراکم موها بطور دقیق بررسی شود. بعد از آن میتوان تکنیک درمان را مشخص کرد. کارشناسان کلینیک آی گل برای پاسخگویی به سوالات منتظر تماس شما هستند.