کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود؟

کمبود کدام ویتامین باعث پف زیر چشم میشود؟

پف زیر چشم یکی از مشکلات رایج در بین افراد است که چهره را خسته، بی رمق و خواب آلود نشان می دهد. عوامل مختلفی در ایجاد پف زیر چشم موثرند که در میان آنها می توان به خستگی و استرس بیش از حد، خواب کم و بی کیفیت، کمبود برخی از ویتامین ها، بالا رفتن سن و … اشاره کرد. ما در این مقاله به بررسی این عوامل پرداخته و راه حل های مناسبی برای برطرف کردن این عارضه بیان می کنیم؛ با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث پف زیر چشم میشود؟

با افزایش سن، بعضی از بافت های کنار چشم و ماهیچه های حمایت کننده پلک دچار ضعف می شوند؛ در نتیجه چربی هایی که در حمایت از چشم موثرند، به طرف پلک پایین حرکت کرده و به مرور باعث پف زیر چشم می شوند. علاوه بر این، گاهی به دلیل جمع شدن مایع در زیر چشم، این ناحیه دچار پف یا ورم خواهد شد.

معمولا پس از خواب صبحگاهی، زیر چشم ها دچار پف کردگی شده و به مرور زمان از بین خواهد رفت اما در صورت برطرف نشدن آن، لازم است در مورد علت آن بررسی دقیق تری داشته باشید. گاهی خستگی و استرس بیش از اندازه نیز، چشم های شما را پف آلود و خسته نمایش می دهد؛ علاوه بر این، کمبود برخی ویتامین ها در بدن، عضلات چشم را ضعیف کرده و موجب پف کردگی زیر چشم می شوند.

مواردی مانند: آلرژی، سیگار کشیدن، جمع شدن مایعات زیر چشم به دلیل مصرف غذای شور، عوامل ژنتیکی، مصرف برخی داروها، استفاده از لنز چشم، تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی از جمله درماتیت، درماتومیوزیت و بیماری های کلیوی و کبدی نیز از جمله عوامل موثر در ایجاد پف زیر چشم می باشند. با این حال، در صورتی که علاوه بر پف زیر چشم با کاهش یا افزایش وزن، سردرد، عطسه های زیاد یا بروز راش روبرو شدید، احتمال آلرژی، بیماری پوستی یا عارضه تیروئیدی وجود خواهد داشت. در این صورت لازم است به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و از روش های استاندارد برای جلوگیری از افتادگی پلک استفاده نمایید.

چه عواملی باعث پف زیر چشم میشود؟

مصرف کدام ویتامین ها پف زیر چشم را برطرف می کند؟

ویتامین K

این ویتامین حالت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود بخشیده، پیری زودرس را به تعویق انداخته و علاوه بر حفظ سلامت عروق، پف زیر چشم را برطرف می نماید. برای تامین ویتامین K، می توانید از کیوی، آووکادو، کلم پیچ، کلم بروکلی، جگر گوساله و گوشت مرغ استفاده نمایید.

ویتامین B12

کمبود این ویتامین نیز نقش مهمی در ایجاد پف زیر چشم خواهد داشت. ویتامین B12 نقش مهمی در خونسازی داشته و در صورت کمبود آن، اکسیژن لازم به بافت های بدن نرسیده و زیر چشم ها پف خواهد کرد. همچنین خشکی پوست، افزایش التهاب و برجستگی و رنگ آبی سیاهرگ زیر چشم، مربوط به کمبود این ویتامین می باشد. برای تامین آن می توانید از گوشت قرمز، ماهی، مرغ و قرص ویتامین B12 استفاده نمایید.

ویتامین A

ویتامین A نقش مهمی در بازسازی سلول های پوست داشته و با تقویت آنها، التهاب را کاهش داده و الاستیسیته پوست را بهبود می بخشد. همچنین با افزایش تولید کلاژن، از پوست در مقابل آسیب های محیطی محافظت کرده و باعث کاهش پف و تیرگی زیر چشم می شود. مصرف ویتامین A ترمیم پوست را سریعتر کرده و پف ایجاد شده در اثر استرس و خستگی را از بین می برد. بنابراین در صورت ابتلا به این عارضه بهتر است قبل از فکر کردن به جراحی پف زیر چشم، ویتامین های لازم را مصرف کرده تا شانس درمان بدون جراحی را داشته باشید. این ویتامین در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، جگر و هویج موجود می باشد.

ویتامین E

این ویتامین سد دفاعی پوست را بهبود بخشیده و از پوست در مقابل اشعه فرابنفش و آلودگی هوا محافظت می نماید. ویتامین E به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، التهاب و ورم زیر چشم را کاهش می دهد. همچنین با حفظ رطوبت پوست، از خشک شدن و ایجاد چروک اطراف چشم جلوگیری می نماید. این ویتامین در آجیل، آووکادو و دانه ها وجود داشته و مصرف آن موجب تقویت بافت پوست خواهد شد. علاوه بر این، قرص ویتامین ای برای پف زیر چشم بسیار موثر بوده و استفاده از آن پوستی شاداب و باطراوت به شما هدیه خواهد داد.

علاوه بر موارد گفته شده، مصرف ویتامین C، زینک، ویتامین B6 و مکمل های دارای امگا ۳ می تواند التهابات پوست را کاهش داده و با درمان پف زیر چشم، خستگی و بی رمقی را از چهره شما بزداید. در صورتی که درگیر بیماریهای مرتبط با این عارضه نیستید، توصیه می کنیم قبل از اقدام برای بلفاروپلاستی پلک پایین از ویتامین های موثر استفاده نمایید. در صورتی که پس از تامین مواد مغذی بدن هنوز دچار پف زیر چشم هستید، به کلینیکی مجهز برای انجام این عمل مراجعه نمایید.

درمان پف زیر چشم با جراحی

درمان پف زیر چشم با جراحی

بلفاروپلاستی یکی از روش های موثر در درمان پف زیر چشم می باشد. در این عمل سرپایی، جراح متخصص مقدار چربی موجود در پلک پایین را تنظیم کرده و با محکم کردن ماهیچه و پوست اطراف چشم، ظاهری جذاب به فرد هدیه خواهد داد. معمولا با انجام بلفاروپلاستی، تا سال های زیادی دچار پف زیر چشم نخواهید شد. شما با کمک بلفاروپلاستی می توانید علاوه بر درمان این عارضه، موارد زیر را نیز برطرف نمایید:

علاوه بر بلفاروپلاستی، می توان از روش هایی مانند: لیزر، فیلر، پلاسما، مزوتراپی و کربوکسی تراپی نیز برای درمان پف زیر چشم استفاده نمود. نکته مهم این است که تشخیص روش درمان را به یک متخصص سپرده و برای انجام این خدمات، کلینیکی معتبر و با سابقه را انتخاب نمایید.

بلفاروپلاستی در درمانگاه آی گل

درمانگاه تخصصی آی گل انواع خدمات زیبایی از جمله: بلفاروپلاستی، تزریق فیلر، کاشت مو و ابرو، لیزر و … را با استفاده از دستگاه های مدرن انجام می دهد. همچنین این مجموعه از کادر درمانی مجرب برای انجام خدمات خود استفاده می کند تا زیباجویان بهترین نتیجه را در زمان استاندارد دریافت نمایند. در صورتی قصد انجام عمل پف بالای چشم یا زیر چشم را دارید، می توانید در درمانگاه تخصصی آی گل این جراحی را با کمترین عارضه انجام دهید.