جلوگیری از افتادگی پلک با چه ترفندهایی امکان پذیر خواهد بود؟

جلوگیری از افتادگی پلک با چه ترفندهایی امکان پذیر خواهد بود؟

پلک ها نقش مهمی در محافظت از چشم در برابر عوامل خارجی، خشکی و فشار بیش از اندازه دارند. حتی در زمان خواب، پلک ها با تولید اشک موجب مرطوب شدن تمام قسمت های چشم خواهند شد. با این وجود، گاهی عضله پلک که وظیفه باز و بسته کردن آن را به عهده دارد، دچار ضعف شده و پوست پلک به حالت شل شدگی در می آید؛ در این زمان، فرد با افتادگی پلک روبرو خواهد بود. افتادگی پلک نه تنها جذابیت و شادابی چهره را از بین می برد، بلکه در برخی مواقع میدان دید را کاهش داده و بینایی فرد را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین، بهتر است قبل از بروز این عارضه با انجام کارهای لازم، به جلوگیری از افتادگی پلک بپردازیم. ما در این مقاله به شما می آموزیم که چطور از افتادگی پلک جلوگیری کنیم؟ با ما همراه باشید.

دلایل افتادگی پلک چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارند که در افتادگی پلک تاثیرگذار خواهند بود؛ برخی افراد به پتوز مادرزادی مبتلا شده یا در اثر بیماری های ژنتیکی درگیر این عارضه خواهند شد. با این حال افزایش سن، مهمترین دلیلی است که افتادگی پلک را به همراه خواهد داشت. با بالا رفتن سن، حجم عضله ها، تاندون ها و بافت پوست کاهش یافته و پوست پلک به حالت شل شدگی در می آید. علاوه بر این موارد، ابتلا به بیماری های عصبی یا بیماری هایی که فلج کننده اعضا هستند، دیابت، سکته و آسیب دیدگی چشم از عوامل دیگری هستند که افتادگی پلک را به همراه خواهند داشت.

تشخیص افتادگی پلک بر عهده پزشک متخصص بوده و پس از آن، راه های موثر برای درمان و جلوگیری از تشدید این عارضه بیان خواهد شد. افتادگی پلک چشم های شما را خسته و بی رمق نشان داده و طراوت چهره را از بین خواهد برد؛ از این رو لازم است راه های جلوگیری از افتادگی پلک را امتحان کنید تا حتی با افزایش سن، چهره ای جذاب و شاداب داشته باشید.

دلایل افتادگی پلک چیست؟

درمان و جلوگیری از افتادگی پلک با ورزش

طبق تحقیقات انجام شده اگر افتادگی پلک به دلیل پتوز ایجاد شده باشد، هیچ ورزش یا تمرین پلک ثابت شده ای برای درمان آن وجود نخواهد داشت. پتوز یکی از مهمترین دلایل افتادگی غیر طبیعی پلک بوده و تمرین عضلات پلک موجب بهتر شدن پتوز نخواهد شد؛ حتی ممکن است این تمرینات باعث بدتر شدن وضعیت پلک شوند. با این حال اگر افتادگی پلک به دلیل افزایش سن، کم خوابی و … اتفاق بیفتد، ورزش چشم راهی موثر برای درمان افتادگی پلک خواهد بود. حال اگر احساس می کنید چشم هایتان خسته و بی رمق تر از قبل به نظر آمده یا پلک هایتان دچار سنگینی شده اند، با انجام تمرینات ورزشی زیر می توانید به جلوگیری از افتادگی پلک بپردازید:

  • گرم کردن چشم

طبق تحقیقات، گرم کردن، تمیز کردن و ماساژ آرام پلک ها حتی بدون انجام تمرین، موجب بهبود گردش خون و دریافت سیگنال های عصبی خواهد شد. با انجام این کار، ماهیچه های پلک منعطف تر از قبل شده و برای انجام تمرینات ورزشی آماده خواهند شد.

  • تمرینات مقاومتی چشم

به کار بردن حرکات ورزشی به طور مداوم، تاثیر مثبتی در جلوگیری از افتادگی پلک خواهد داشت. ابتدا ابروهای خود را به سمت بالا برده و انگشت خود را زیر ابرو بگذارید؛ سپس در همین حالت سعی کنید ابروها را به طرف پایین هدایت نمایید. با این کار عضلات پلک شروع به فعالیت کرده و مقاومتی مانند وزنه برداری ایجاد خواهند کرد. علاوه بر این، با چشمک زدن های سریع و قوی و چرخاندن چشم، عضلات پلک را تقویت خواهید کرد.

  • تمرین لیفت ابرو

انگشتان خود را زیر ابرو قرار داده و در همین حالت پلک را به طرف بالا بکشید. همچنین می توانید فشار بیشتری اعمال نمایید تا پلک بیشتر از قبل دچار کشیدگی شود. حال سعی کنید با استفاده از عضلات چشم، پلک ها را ببندید. این تمرین را روزانه سه وعده و هر بار ۱۰ مرتبه انجام دهید تا تاثیر بهتری دریافت کنید.

  • پلک زدن

عضله های پلک را منقبض کرده و به مدت ۱ دقیقه با سرعت بالا پلک بزنید. سپس پلک زدن آرام و پر قدرت را امتحان کرده و پس از آن، تا حد امکان به عضلات پلک فشار وارد نمایید.

  • تحریک عضله چشم

با کمک یک وسیله تحریک کننده مانند پشت مسواک برقی یا حرکت متمرکز چشم، به بهبود وضعیت عضلات پلک و چشم بپردازید. این تمرین برای درمان افتادگی پلک بعد از بوتاکس نیز بسیار موثر خواهد بود.

با وجود اینکه تحقیقات اثبات شده ای برای مقدار زمان کارکرد عضله پلک وجود ندارد اما پزشکان بر این باورند که استفاده مداوم از یک عضله، از ضعف و زوال آن جلوگیری کرده و این عارضه را کند خواهد کرد.

درمان و جلوگیری از افتادگی پلک با ورزش

مراقبت های لازم برای پیشگیری از افتادگی پلک

  • رژیم غذایی کم نمک و کم چربی برای جلوگیری از تشدید پف چشم
  • عدم قرار گرفتن در تابش مستقیم خورشید
  • مصرف مداوم کرم ضد آفتاب
  • استفاده از کلاه لبه دار و عینک آفتابی
  • کم کردن نورهای مصنوعی، کاهش استفاده از موبایل و لپ تاپ (به خصوص در شب) و پرهیز از مطالعه با نور کم
  • پرهیز از ماساژ شدید چشم

استفاده از کرم برای جلوگیری از افتادگی پلک موثر است؟

در حال حاضر کرم های تخصصی متعددی برای درمان و جلوگیری از افتادگی پلک تولید شده اند. برخی از این کرم ها مانند آپ لیفت بلفامد، خاصیت کشسانی و الاستیسیته پوست را تقویت کرده و میزان افتادگی و چین و چروک دور چشم را کاهش می دهند. همچنین این کرم ها از افتادگی پلک پیشگیری کرده و علاوه بر جوانسازی، موجب تقویت فرآیند کلاژن سازی پوست خواهند شد. استفاده از کرم برای جلوگیری از افتادگی پلک ، راهی جدید و موثر برای اکثر افراد خواهد بود.

سخن آخر

جلوگیری از افتادگی پلک با انجام ورزش های پلک، استفاده از کرم مخصوص و رعایت مراقبت های لازم امکان پذیر است. با این حال در صورت افتادگی پلک، می توانید به کمک روش هایی مانند بلفاروپلاستی، این عارضه را برطرف نمایید.