نحوه درمان افتادگی پلک مادرزادی + علائم و نشانه ها

نحوه درمان افتادگی پلک مادرزادی + علائم و نشانه ها

افتادگی پلک یکی از مشکلات رایج در سنین مختلف است که می تواند به دلیل افزایش سن و ضعیف شدن عضلات رخ بدهد. اما وضعیت افتادگی پلک مادرزادی کاملا متفاوت از افتادگی پلک در جوانی و بزرگسالی است. ممکن است نوزاد از همان ابتدای تولد با مشکل افتادگی پلک مواجه شود که هم روی زیبایی ظاهری او تاثیرگذار است، هم باعث محدودیت بینایی و مشکلات مختلف دیگر نیز می شود. افتادگی پلک در کودکی باید حتما در زمان مناسب و با توجه به روش توصیه شده از سوی پزشک درمان گردد. در غیر این صورت، باعث تشدید علائم بیماری ها و مشکلات چشمی خواهد شد. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد درمان افتادگی پلک مادرزادی و علائم آن با شما صحبت کنیم.

افتادگی پلک مادرزادی چیست؟

افتادگی پلک مادرزادی به وضعیت گفته می شود که نوزاد به محض تولد با آن مواجه است. در چنین شرایطی یکی از پلک های بالای کودک به سمت پایین متمایل می شود. به طوری که احساس می کنید کودک قادر به باز نگه داشتن چشم خود نیست. این مشکل به علت ضعف در عضلات لواتور در هنگام رشد کودک رخ می دهد. این موضوع باعث می شود تا عضله بالا برنده پلک، قدرت مناسبی برای بالا بردن آن نداشته باشد.

افتادگی پلک با نام پتوز مادرزادی نیز شناخته می شود و کاملا با پتوز اکتسابی تفاوت دارد. در صورتی که کودک پس از متولد شدن و گذشت چندین ماه با این مشکل مواجه شود، حتما باید علت پتوز مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است کودک با مشکل افتادگی پلک عصبی مواجه شده باشد که نیاز به بررسی دقیق اعصاب و عضلات ناحیه چشم دارد.

علائم نشان دهنده پتوز پلک مادرزادی

مهم ترین علامت نشان دهنده افتادگی پلک نوزاد، پایین بودن یکی از پلک های او نسبت به پلک دیگری است. در چنین شرایطی، چشم به طور کامل باز نمی شود. معمولا پزشکان در هنگام تولد نوزاد، می توانند به راحتی این مشکل را تشخیص دهند. اما ممکن است به دلیل عدم تشخیص پزشک، کودک بزرگ تر شود و سپس علائم پتوز به طور دقیق تر قابل مشاهده باشند. در ادامه شما را با علائمی که نشان می دهند کودک دچار افتادگی پلک است، آشنا می کنیم.

  • کودک اغلب برای داشتن دید بهتر، سر خود را به سمت عقب نگه می دارد.
  • کودک ممکن است از مشکلات بینایی و تاری دید شکایت کند.
  • کودک همواره به اجسامی که در بالای سر خود است، برخورد می کند. چون محدودیت دید ارتفاع دارد.
  • چشم های کودک در یک راستا نیستند و کودک دو بینی را تجربه می کند.
  • کودک دچار سردرد و سرگیجه دائمی است.
  • کودک احساس می کند که چشم او تحت فشار قرار دارد.
  • کودک دچار مشکلات زمینه ای بینایی مانند دوبینی، انحراف چشم، تاری دید و آستیگماتیسم شده است.

افتادگی پلک مادرزادی چیست؟

ایا افتادگی پلک مادرزادی درمان دارد؟

در بعضی از شرایط افتادگی پلک مادرزادی هیچ گونه عارضه خاصی را به همراه ندارد؛ اما در اکثر موارد این مشکل می تواند باعث تاری دید، محدود شدن بینایی، اختلالات عصبی، حرکات چشمی محدود، تنبلی چشم، آستیگماتیسم و انحراف چشم شود. مهم ترین عارضه ای که در اثر افتادگی پلک رخ می دهد، محدود شدن بینایی است که این موضوع برای کودکانی که در مرحله رشد و یادگیری هستند، بسیار حائز اهمیت می باشد.

خوشبختانه افتادگی پلک مادرزادی قابل درمان است. البته درمان پتوز مادرزادی با روش های تهاجمی و جراحی قابل انجام است. به همین خاطر، بهتر است که اگر پتوز محدودیت بینایی برای فرد ایجاد نمی کند تا ۱۸ سالگی به حال خود گذاشته شود و سپس با جراحی درمان گردد.

درمان افتادگی پلک مادرزادی

برای درمان پتوز مادرزادی باید در ابتدا شدت مشکل توسط پزشک مشخص شود. با معاینه منظم، می توان بهترین زمان را برای جراحی افتادگی پلک در کودکان و نوزادان مشخص کرد. برای انجام عمل جراحی افتادگی پلک، ابتدا لازم است که کودک بیهوش یا بی حس شود. سپس پزشک با ایجاد برش در ناحیه ای از صورت که عضلات بالابرنده پلک وجود دارند، به عضله لواتور پلک دسترسی پیدا می کند.

پس از ایجاد برش در این عضله و کوتاه کردن آن، عضله می تواند پلک را به سمت بالا متمایل کند. سپس با ایجاد چند بخیه کوچک در ناحیه برش زده شده، می توان از بروز عفونت در این ناحیه جلوگیری کرد. عمل افتادگی پلک مادرزادی، بهترین و تنها راه درمان این مشکل است. البته به شرطی که مشکل سیستماتیک و عصبی باعث بروز پتوز پلک نشده باشد.

آیا همه کودکان باید برای درمان این مشکل جراحی شوند؟

آیا همه کودکان باید برای درمان این مشکل جراحی شوند؟

درمان افتادگی پلک بدون جراحی در اکثر موارد امکان پذیر نیست. دلیل افتادگی پلک در کودکان، ضعف عضله بالا برنده پلک است. تقویت عضله برای بالا بردن پلک با هیچ روشی امکان پذیر نیست. تنها می توان با ایجاد برش در بالای چشم و کوتاه کردن این عضله و کشیدن آن، افتادگی پلک را درمان کرد.

با این حال در صورتی که افتادگی پلک بسیار خفیف باشد و محدودیتی را برای کودک ایجاد نکند، می توان بدون نیاز به جراحی به زندگی ادامه داد. در چنین شرایطی نیز باید حتما کودک به صورت دوره ای نزد متخصص پزشک برود تا شرایط بینایی وی بررسی شود. در هر صورت باید توجه داشت که در اکثر مواقع عمل افتادگی پلک چشم باید انجام شود. در غیر این صورت محدودیت دید کودکان می تواند مشکلات زیادی را برای آن ها به همراه داشته باشد.

درمان افتادگی پلک در کودکی و جوانی با کلینیک زیبایی آی گل

کلینیک زیبایی آی گل، یک کلینیک تخصصی در زمینه روش های درمانی و زیبایی است که تمامی خدمات خود را برای شما زیباجویان عزیز با بهترین کیفیت ارائه می کند. اگر نیاز به درمان افتادگی پلک با جراحی بلفاروپلاستی دارید، می توانید از خدمات این کلینیک کمک بگیرید. کلینیک آی گل با تیم متخصص و نمونه کارهای حرفه ای، امکان درمان افتادگی پلک در کودکی و نوجوانی را زیر نظر پزشک متخصص فراهم کرده است. برای دریافت نوبت جهت جراحی پلک چشم، می توانید با شماره تلفن های کلینیک در ارتباط باشید.