علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر و راه های جلوگیری از آن

علت برگشت موهای زائد بعد از لیزر و راه های جلوگیری از آن

حذف موهای زائد یکی از مهمترین کارهایی است که می توان برای حفظ نظافت شخصی و آراستگی انجام داد. از بین بردن موهای زائد با روش های متعددی انجام می شود که در میان آنها، لیزر موهای زائد طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. عملکرد لیزر به این صورت است که رنگدانه های مو را هدف قرار داده و به وسیله اشعه، فولیکول های مو را از بین می برد. در واقع رنگدانه ها با جذب حرارت ایجاد شده، موجب از بین رفتن فولیکول ها شده و توانایی رشد مجدد مو را از فولیکول ها سلب می نمایند.

پس از گذراندن دوره لیزر، پوستی صاف، بدون مو و با منافذ بسته تر در انتظار زیباجویان خواهد بود. با وجود اینکه افراد زیادی نتیجه دلخواه را به دست می آورند، برخی افراد شاید برگشت موهای زائد بعد از لیزر بوده و به دنبال راهی برای درمان آن می باشند. در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه هستید، با ما همراه باشید تا با دلایل ایجاد و روش جلوگیری از آن آشنا شوید.

دلایل برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

هدف افراد در انجام لیزر، از بین بردن موهای زائد برای همیشه می باشد. برگشت موهای زائد بعد از لیزر برای کسانی که یک دوره کامل را سپری کرده اند، مشکلی ناراحت کننده خواهد بود. این اتفاق به دلایل مختلفی بستگی داشته اما مهمترین علت بازگشت موهای زائد این است که در زمان درمان، آسیب ناقصی به فولیکول های مو وارد شده است. از آنجایی که همه ی فولیکول های مو در زمان لیزر، فاز رشد مشابهی ندارند، ممکن است هنگام تابش اشعه برخی از آنها دچار آسیب نشوند. علاوه بر این، بدن انسان می تواند سلول های صدمه دیده از جمله فولیکول های مو را بازسازی نماید؛ به این ترتیب امکان برگشت موهای زائد بعد از لیزر وجود خواهد داشت. مصرف بعضی از داروها نیز تاثیر مثبتی در رشد مجدد موها داشته که لازم است قبل از شروع درمان، توسط پزشک بررسی شود. در ادامه عوامل موثر در این زمینه را بررسی می نماییم:

  • اختلالات هورمونی

یکی از اصلی ترین دلایل برگشت موهای زائد بعد از لیزر، اختلالت هورمونی می باشد. به طور کلی بعضی از هورمون ها، محرک رشد مو و فولیکول ها می باشند. در صورتی که هورمون ها با اختلال مواجه شوند، مقدار آنها افزایش یافته و عملکرد غیر استانداردی خواهند داشت. علاوه بر بانوان باردار، افرادی که هنگام نوجوانی لیزر درمانی را انجام داده اند نیز به دلیل افزایش سن دچار اختلال هورمون خواهند شد. همچنین ابتلا به بیماری های هورمونی بعد از اتمام دوره لیزر، می تواند رشد موهای زائد را به همراه داشته باشد.

  • رنگ پوست و مو

افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند، نتیجه بهتری از لیزر درمانی دریافت می کنند. این در حالی است که موهای بور و کرکی، با لیزر به خوبی از بین نخواهند رفت. از این رو لازم است قبل از شروع لیزر موهای زائد مردان و زنان، پزشک متخصص احتمال نتیجه گیری بر اساس پوست و موی افراد را بررسی نماید.

دلایل برگشت موهای زائد بعد از لیزر چیست؟

  • کیفیت دستگاه لیزر

در صورتی که میزان تابش اشعه و حرارت ایجاد شده کافی نباشد، تخریب فولیکول ها به درستی انجام نشده و گاهی موجب سوختن پوست می شود. کیفیت دستگاه لیزر موهای زائد و مهارت اپراتور، نقش مهمی در نتیجه گیری از لیزر خواهد داشت؛ بنابراین برای انجام لیزر، دستگاه های پیشرفته و با کیفیت را انتخاب کنید تا درگیر برگشت موهای زائد بعد از لیزر نشوید.

  • تعداد جلسات و فاصله بین آنها

در صورتی که جلسات درمانی را به موقع و به طور کامل انجام ندهید، شاهد برگشت موهای زائد بعد از لیزر خواهید بود. تعداد جلسات لازم برای هر فرد متفاوت بوده و به عواملی همچون رنگ پوست و مو بستگی دارد. معمولا در هر جلسه ۱۵ درصد موهای زائد از بین رفته و بعد از ۶ الی ۸ بار مراجعه، شاهد کاهش شدید موهای زائد خواهید بود. همچنین پس از این دوره، لازم است جلسات شارژ را به طور مداوم ادامه دهید.

  • ابتلا به بیماری های خاص

بعضی از بیماری ها مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک، محرک رشد مو بوده و تاثیر لیزر را کاهش می دهند. این بیماری یکی از مشکلات رایج بین بانوان بوده و باعث اختلال در چرخه رشد موها می شود. از این رو لازم است قبل از شروع لیزر، بیماری ها و مشکلات جسمی خود را با متخصص بررسی نمایید.

  • عدم رعایت مراقبت های لازم

رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از جلسات لیزر، تاثیر مثبتی در نتیجه درمان خواهد داشت. استفاده از وکس و اپیلاسیون در طول جلسات درمان، موجب پرپشتی و ضخامت موها می شود. همچنین پوست خشک امکان تحریک داشته و لازم است پس از لیزر، از مرطوب کننده و لوسیون برای پیشگیری از ایجاد ترک و خشکی پوست استفاده نمایید. علاوه بر این، مواردی مانند: کاهش تعداد دفعات شیو و اقدام بعد از سن بلوغ، از عوامل تاثیرگذار در ماندگاری نتایج لیزر می باشند.

لیزر موهای زائد در درمانگاه آی گل

لیزر موهای زائد در درمانگاه آی گل

انواع خدمات زیبایی از جمله: لیزر موهای زائد، تزریق فیلر، بلفاروپلاستی و … با استفاده از دستگاه های پیشرفته و با کیفیت در درمانگاه تخصصی آی گل انجام می شوند. کادر درمان آی گل از تخصص، تجربه و مهارت بالایی برخوردار بوده و خدمات زیبایی را با کمترین عارضه برای زیباجویان انجام می دهند. دریافت نتایج رضایت بخش در زمان استاندارد باعث شده تا آی گل به عنوان بهترین مرکز لیزر موهای زائد در تهران شناخته شود. پزشکان این مجموعه قبل از شروع لیزر، نکات مهم را بررسی کرده تا دستگاه، اشعه دریافتی و تعداد جلسات مورد نیاز هر فرد را به درستی تعیین نمایند. تمامی این مراقبت ها به فرد کمک می کنند تا شاهد برگشت موهای زائد بعد از لیزر نباشد.

سخن آخر

برگشت موهای زائد بعد از لیزر باعث هدر رفتن زمان و هزینه صرف شده در جلسات خواهد شد. فولیکول ها دارای سه فاز رشد، انتقال و استراحت بوده و از بین رفتن آنها در فاز رشد اتفاق می افتد؛ از این رو با مراجعه مداوم و کامل برای انجام لیزر، می توانید شاهد از بین رفتن کامل فولیکول ها باشید. در صورتی که درگیر مصرف دارو یا بیماری باشید، لازم است از مشورت متخصص کمک گرفته تا در زمان مناسب برای لیزر اقدام نمایید.