گرافت مو؛ تعداد مورد نیاز آن برای عمل کاشت مو

گرافت مو؛ تعداد مورد نیاز آن برای عمل کاشت مو

در عمل کاشت مو جراحان از طریق استخراج واحدهای فولیکولی در قالب گرافت مو سعی می‌کنند یک تراکم طبیعی مو را در قسمت طاسی سر ایجاد کنند. زاویه کاشت گرافت، انتخاب نقطه صحیح، کاشت در عمق مناسب همگی از عوامل تاثیرگذار برای گیرایی گرافت ها و همچنین موفقیت آمیز بودن عمل است. در ادامه مقاله سعی می‌کنیم ضمن توضیح معنای گرافت مو در مورد دیگر جزئیات آن نیز اطلاعات کاملی را ارائه دهیم.

گرافت مو چیست؟

گرافت یک قطعه کوچک از بافت حاوی فولیکول‌های مو است که با جراحی از یک قسمت بدن (معمولاً پشت سر) برداشته می‌شود و به ناحیه دیگری از سر که طاسی وجود دارد پیوند می‌شود. گرافت مو معمولاً در روش‌های متعدد کاشت برای بازگرداندن رشد طبیعی مو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد، که هر کدام بر اساس شرایط زیباجو و حجم بانک مویه انتخاب می‌شوند. در همه متدهای کاشت مو استفاده از گرافت ها جزو اساس عمل محسوب می‌شود.

گرافت مو می‌تواند شامل تعداد مختلفی از فولیکول‌های مو باشد که از واحدهای فولیکولی منفرد گرفته تا چندین واحد فولیکولی بسته به نیازها و اهداف خاص فردی که تحت عمل قرار می‌گیرد، متغیر است. موفقیت کاشت مو از طریق پیوند گراف‌ها تا حد زیادی به عواملی مانند مهارت جراح، کیفیت گرافت ها و سلامت کلی پوست سر بیمار بستگی دارد.

گرافت مو از چند فولیکول تشکیل شده است؟

گرافت مو می‌تواند از یک تا چهار فولیکول مو تشکیل شود. از آنجایی که نیاز به تراکم بالای مو در بخش مرکزی سر وجود دارد برداشت گرافت های تکی یا منفرد تنها شدت تنش عمل را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود پوست سر برای ترمیم و بازسازی احتیاج به دوران نقاهت بیشتری داشته باشد. در نتیجه پزشکان سعی می‌کنند از گرافت های با چندین فولیکول مو استفاده کنند تا از این طریق بتوانند سبب ازدیاد حجم موها شوند.

غالباً گراف‌های منفرد برای قسمت جلویی سر آماده سازی می‌شوند. به عنوان مثال در کاشت مو شقیقه به دلیل آنکه این ناحیه نزدیک به خط مو است جراحان با برداشت فولیکول های منفرد سعی می‌کنند یک خط موی دقیق و زیبایی را به وجود آورند. از طرف دیگر میکروگرافت مو با چندین فولیکول برای قسمت عقب‌تر سر در نظر گرفته می‌شود. با این کار می‌توان یک نتیجه عمل ایده‌آل و کاملاً طبیعی را به وجود آورد. بنابراین این پزشک است که تشخیص می‌دهد کدام گرافت مو و با چه تعداد فولیکول در کدام ناحیه از سر پیوند شوند.

گرافت مو چیست؟

در چه شرایطی گرافت موی سر دچار ریزش می‌شود؟

زمانی که شما عمل پیوند گرافت مو را در ناحیه گیرنده انجام می‌دهید باید در نظر داشته باشید که یکسری از عوامل می‌تواند باعث ریزش این گرافت ها شود. اطلاع از این موارد شرایطی را فراهم می‌کند تا مراقبت‌های بهتری از پوست سر داشته باشید. اما برخی از دلایل ریزش مو بعد از کاشت نیز جزو پروسه درمان و طی دوران نقاهت می‌باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. ریزش شوک: این یک اتفاق رایج پس از کاشت مو است. شوک ناشی از جراحی می تواند منجر به ریزش موقتی موهای پیوند شده شود. با این حال، این معمولاً موقتی است و موها در عرض چند ماه دوباره رشد می‌کنند.
  2. عفونت: اگر عفونت در ناحیه گرافت مو رخ دهد، می تواند بر سلامت گرافت ها تأثیر بگذارد و ممکن است منجر به از بین رفتن آنها شود. مراقبت های بعد از کاشت مو، از جمله استفاده از آنتی بیوتیک های تجویز شده، برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.
  3. تامین خون ضعیف: خون رسانی ناکافی به ناحیه پیوند شده می تواند پایداری گرافت ها را مختل کند. اطمینان از خونرسانی مناسب به سر از طریق استراحت کافی باعث سالم ماندن گرافت ها در دوران نقاهت می‌شود.
  4. پیوند نادرست گرافت مو: نحوه برداشت، و پیوند گرافت ها می تواند نتیجه عمل را تغییر دهد. در این شرایط در کلینیک‌ها حتماً باید از یک تیم حرفه‌ای به منظور پیوند صحیح گرافت ها استفاده شود.
  5. داروها: برخی داروها، مانند داروهای موثر بر سیستم ایمنی یا داروهایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارند، می توانند در موفقیت کاشت مو اختلال ایجاد کنند. حتما جراح را در مورد داروهای مصرفی مطلع کنید.

در چه شرایطی گرافت موی سر دچار ریزش می‌شود؟

آیا از نقاط دیگر بدن نیز می‌توان به برداشت گرافت مو پرداخت؟

کاشت مو به روش BHT یکی از تکنیک‌هایی است که در آن پزشکان از سایر نقاط بدن به غیر از سر به برداشت گرافت های مو می‌پردازند. این نکته را در نظر داشته باشیم که استفاده از این روش تنها زمانی قابل انجام است که پزشک بانک مویه مناسبی را در سر بیمار نبیند. در آن صورت مجبور خواهد بود که از موهای بدن استفاده کند.  طبیعتاً بافت، میزان رشد، ساختار و نوع گرافت ها در بدن با موهای سر تفاوت دارند.

اما در هر حال این تنها تکنیکی است که می‌توان برای برخی بیماران خاص استفاده کرد. گرافت مو که در پشت سر وجود دارد به عنوان با کیفیت‌ترین موهای در حال رشد تلقی می‌شوند. اگر از این موها برای قسمت طاسی سر استفاده شود یک رشد پرسرعت و مناسبی را خواهید داشت. کیفیت گرافت سایر نقاط بدن بستگی به شرایط و فیزیک فرد دارد.

چه تعداد گرافت مو برای پیوند استخراج می‌شود؟

تعداد گرافت های موی مورد نیاز برای عمل کاشت مو می تواند بسته به عوامل فردی مانند میزان ریزش مو، تراکم بانک مویه بسیار متفاوت باشد. گرافت های مو معمولاً در واحدهای فولیکولی (Follicular unit) اندازه گیری می شوند که هر کدام شامل یک تا چهار تار مو هستند. فرآیند استخراج معمولاً با استفاده از دو تکنیک اصلی انجام می شود: پیوند واحد فولیکولی (FUT) و استخراج واحد فولیکولی (FUE).

در FUT، یک نوار از پوست سر با جراحی برداشته می شود و واحدهای فولیکولی منفرد از این نوار جدا می شوند. تعداد گرافت های استخراج شده در روش FUT بسته به نیازهای خاص بیمار می تواند از ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یا بیشتر باشد.

از طرف دیگر، کاشت مو به روش FUE شامل استخراج واحدهای فولیکولی منفرد به طور مستقیم از ناحیه اهداکننده با استفاده از ابزار پانچ تخصصی است. FUE به دلیل کمتر تهاجمی بودن و ایجاد حداقل اسکار شناخته شده است. تعداد گرافت‌ها در یک روش FUE نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد، معمولاً از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ پیوند یا بیشتر متغیر است.

برخی از افراد ممکن است فقط به تعداد کمی گرافت مو برای اصلاح جزئی خط مو نیاز داشته باشند، در حالی که برخی دیگر با ریزش موی گسترده تر ممکن است به تعداد بیشتری برای دستیابی به ظاهری کامل تر نیاز داشته باشند. برای بیماران مهم است که با یک جراح کاشت مو واجد شرایط مشورت کنند که می تواند شرایط فردی آنها را ارزیابی کند و توصیه های شخصی بر اساس عواملی مانند میزان ریزش مو، کیفیت موهای اهدا کننده و نتیجه زیبایی ارائه دهد.

چه تعداد گرافت مو برای پیوند استخراج می‌شود؟

با کیفیت‌ترین عمل کاشت مو در کلینیک آی گل

اگر به دنبال یک کاشت موی طبیعی بدون عوارض با استفاده از بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا در کنار استفاده از تکنیک جدید هستید کلینیک آی گل انتخاب ایده‌آلی برای شما خواهد بود. داشتن تعداد بسیار زیادی از عمل های کاشت مو با نتیجه موفقیت آمیز یکی از افتخارات این کلینیک محسوب می‌شود. کارشناسان ما در این مرکز آماده پاسخگویی به سوالات شما و انجام برنامه‌ریزی برای حضور زیباجویان در کلینیک هستند.