عوارض جراحی پلک بالا؛ بررسی تخصصی و علمی

عوارض جراحی پلک بالا؛ بررسی تخصصی و علمی

مشاوره رایگان بلفاروپلاستی

لطفا شماره همراه خود را ارسال نمایید. کارشناسان جهت ارائه مشاوره تخصصی در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .


در عمل بلفاروپلاستی این وظیفه جراح است که عوارض جراحی پلک بالا یا پایین را به حداقل برساند یا در بهترین حالت حذف کند. از طرفی بهتر است زیباجویان از ریسک‌ها و خطرات احتمالی مطلع باشند. البته این بدان معنا نیست که عمل بلفاروپلاستی حتما دارای عوارض جدی است و شما از این بابت دچار استرس یا ترس شوید. اگر این عمل زیبایی که برای اصلاح فرم پلک بالا و در مواردی پلک پایین است در بهترین کلینیک بلفاروپلاستی مجهز و توسط یک جراح کارآزموده و با تجربه انجام شود.

نه تنها نتیجه ایده آلی دریافت خواهد شد بلکه تنها عارضه های ایجاد شده بسیار جزئی هستند و در حد یک زخم کوچک در دوران نقاهت کاملا بهبود می‌یابند. اما عوارض جراحی پلک بالا به دلیل عدم رعایت اصول کار می‌تواند شدید باشد. در این مقاله میخواهیم بطور تخصصی و کاملا علمی این موضوع را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا افراد با اطلاع کامل نسبت به این عمل اقدام کنند.

بروز اکیموز و هماتوم سطحی از عوارض جراحی پلک بالا

اکیموز یعنی تغییر رنگ پوست به بنفش یا سیاه است. اما هماتوم یعنی تجمع لخته در زیر پوست است که این لخته می‌تواند حجم بالا و کاملا سفت و جامد باشد. عوارض احتمالی می‌تواند موارد مذکور باشد. اما بروز کبودی در بلفاروپلاستی پلک بالا یک عارضه بسیار جزئی یا جانبی محسوب می‌شود. زیباجویان باید قبل از عمل هر نوع داروی ضد انعقاد را ترک کنند. از طرفی باید فشار خون خود را در یک حد نرمال برسانند و بعد از عمل، پلک را در مقابل ضربه محافظت کنند. نباید خم شوند یا اجسام سنگین را با زور زدن های زیاد بلند کنند. برای به حداقل رساندن حالت اکیموز میتوان از لیزر co2 استفاده کرد. بلفاروپلاستی با لیزر نیز یکی از رویکردهای مهم عمل محسوب می‌شود.

بروز اکیموز و هماتوم سطحی از عوارض جراحی پلک بالا

باز شدن زخم عمل جراحی پلک بالا

یکی دیگر از عوارض جراحی پلک بالا باز شدن زخم است. در اصل این موضوع بستگی به مراقبت های شما دارد. اگر پلک‌ها در معرض کشیدگی قرار بگیرند این احتمال چندین برابر می‌شود. اما عامل دیگری که در این موضوع موثر است نوع بخیه‌ها است. در حال حاضر بسیاری از جراحان ترجیح میدهند که از بخیه های جذبی استفاده نکنند. به همین دلیل بهترین بخیه‌ها نمونه های پرولن هستند که قابل جذب نمی باشند و برای بستن دقیق زخم استفاده می‌شوند. اصولا عمل بلفاروپلاستی ;i با لیزر co2 انجام می‌شود برای بهبود کامل به ۷ روز زمان احتیاج دارد. درنتیجه بخیه های پرولن در روز هشتم کشیده می‌شوند.

بروز اسکار رایج ترین عوارض جراحی پلک بالا

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است بعد از تکمیل مراحل عمل بلفاروپلاستی ایجاد شود اسکار است. بطور طبیعی زخم هایی که در پلک بالا وجود دارند باید بهبود یابند و خط کمرنگی که از نمای روبرو قابل رویت نیستند ایجاد شود. اگر خطوط برش از لحاظ علمی هیپرتروفی به نظر برسند یک نمای ناخوشایندی را به وجود می‌آورند. در نتیجه باید ظرافت بالایی در حین عمل وجود داشته باشد تا نوع برش‌ها، زاویه آنها و همچنین عمق برش در حدی نباشد که بافت داخلی پلک را کاملا از بین ببرد و یک بریدگی عمیق را بوجود آورد.

مقاله پیشنهادی: بهترین و جدیدترین روش کاشت ابرو در سال ۱۴۰۲

برداشتن بیش از حد بافت در پلک بالا

برای برداشتن و حذف بافت های اضافه در پلک بالا لازم است اندازه گیری های دقیق صورت گیرد. اگر به هر دلیلی این بافت که شامل پوست, چربی داخلی است بیش از حد برداشته شوند چشم‌ها کاملا باز و خارج از حالت طبیعی دیده می‌شوند. این موضوع می‌تواند برای هر دو پلک یا یکی از آنها اتفاق بیفتد.

اندازه گیری‌ها به این صورت است که ۱۰ میلی متر از محل برش تا لبه ابرو فاصله باشد. البته این بستگی به آناتومی پلک دارد که برای صورت های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. هر چقدر از این مقدار کمتر باشد نشان از آن دارد که بافت زیادی از پلک‌ها برداشته شده است. در نتیجه فرد در بستن پلک‌ها ناتوان خواهد بود.

بروز اسکار رایج ترین عوارض جراحی پلک بالا

عدم تقارن در دو پلک بالا

عدم تقارن از شایع ترین عوارض جراحی پلک بالا محسوب می‌شود. همانطور که از نام کاملا مشخص است از نمای روبرو ممکن است یک پلک بالاتر یا پایین تر از پلک دیگر باشد. لذا نه تنها آن حالت زیبایی صورت را از بین می‌برد بلکه شما در زمان پلک زدن نیز دچار مشکل خواهید شد. علت این موضوع نیز استفاده نکردن از ابزار دقیق های پزشکی جراحی پلاستیک است. اگرچه ایجاد تقارن صد در صدی از چالش برانگیز ترین موارد در جراحی های زیبایی محسوب می‌شود اما پزشکان سعی می‌کنند تا حد امکان این امر مهم را فراهم کنند.

بروز پتوز یا افتادگی پلک

اگرچه هدف اصلی در جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا برداشتن بافت های اضافه است. اما اگر عملیات برش با دقت لازم صورت نگیرد و روی عضلات بالابرنده آسیب وارد شود ممکن است زیباجو یک پلاک آویزان یا پتوز را تجربه کند. البته این حالت در اثر اشتباهات جراحی پیش می‌آید و در مواردی فرد در اثر برخی حوادث به آن دچار می‌شود. از طرفی بسیاری از بیماران نیز به صورت ژنتیکی این حالت را دارند و علت آن هماهنگ نبودن عضلات بالابرنده پلک‌ها یا ناتوانی آن‌ها است. در مجموع عوارض جراحی پلک بالا نباید در اثر اشتباهات حین عمل تشدید پیدا کند.

اپی فورا و آب ریزش چشم

یکی دیگر از عوارض جراحی پلک بالا و در مواردی بلفاروپلاستی پلک پایین عارضه اپی فورا است که به صورت آبریزش چشمی خود را بروز میدهد. علت موضوع نیز آسیب به بافتهای پلکی است که چنین ناراحتی را بوجود میآورد. خط برش نباید بیش از حد به لبه های پلک نزدیک باشد. چرا که احتمال صدمه را چندین برابر میکند. از آنجایی که آناتومی هر پلک متفاوت است نمیتوان یک ابعاد را در فرآیند اندازه گیری برای برش تعیین کرد. به همین دلیل جراحان برای هر فرد زیباجو با توجه به ارزیابی های تخصصی، عمل منحصر به فرد با اندازه گیری های جدید را انجام میدهند تا دقیقا براساس فرم پلک های فرد یک نتیجه طبیعی ایجاد شود.

آی گل یک مرکز تخصصی برای انجام عمل بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین

آسیب به قرینه‌ها و بافت داخلی چشم

اگرچه عمل بلفاروپلاستی پلک بالا هیچ دخالتی بر روی سطح چشم ندارد و بر روی پوست و بافت های آن انجام می‌شود. اما در اثر سهل انگاری امکان دارد ابزارها و تجهیزات جراحی با چشم تماس پیدا کنند و باعث آسیب دیدگی آنها شوند. این اتفاق در زمان استفاده از لیزر co2 یا حتی تیغ های جراحی و اسکالپل رخ میدهد. اگر از لیزر بکار گرفته می‌شود حتما باید محافظ های چشم استفاده شود. اما این محافظ‌ها اگر روان کاری نشوند میتوانند یک ساییدگی قرینه را بوجود آورند. از طرفی لیزرها باید دور از بافت چشمی استفاده شوند تا یک شکاف دقیق را ایجاد کنند. بنابراین عوارض جراحی پلک بالا فقط مرتبط با بافت پوست پلک نیست بلکه می‌تواند روی چشم‌ها نیز باشد.

آی گل یک مرکز تخصصی برای انجام عمل بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین

کلینیک آی گل به جهت آنکه از یک تیم تخصصی با تجربه و با دانش علمی بالا در حوزه زیبایی پوست و همچنین جراحی پلک و بلفاروپلاستی بهره میبرد با کمترین عوارض عمل های زیبایی را تکمیل خواهد کرد. یک نتیجه رضایت بخش تنها هدفی است که این کلینیک به آن اهمیت میدهد و سعی می‌کند برای حصول آن در کنار پزشکان با تجربه از ابزارها و تجهیزات مدرن نیز استفاده کند. شما میتوانید برای انجام عمل بلفاروپلاستی با این کلینیک تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان شما را بیشتر راهنمایی کنند.

مقاله پیشنهادی:   کاشت ابرو بدون برش سر؛ بهترین روشهای جایگزین جراحی