آشنایی با نکات مهم پیوند مو در زنان و مردان

آشنایی با نکات مهم پیوند مو در زنان و مردان

پیوند مو که همیشه به جراحی کاشت مو هم مشهور است، همان روشی است که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. ریزش مو ممکن است به دلیل طاسی معمولی مردانه (همچنین به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می‌شود)، التهاب پوست سر یا آسیب به پوست تجربه شود. ضمن اینکه صدمات ناشی از سوختگی، جراحی یا تصادفات رانندگی هم ممکن است باعث ریزش مو دائمی در نواحی خاص شود که با کاشت مو می‌توان آن را پنهان کرد. اگر به فکر استفاده از چنین روشی هستید، با ما همراه بمانید تا نکات بیشتری را مرور کنیم.

تفاوت کاشت مو با پیوند مو در چیست؟

وقتی صحبت از کاشت، پیوند و ترمیم مو به میان می‌آید، بررسی تفاوت‌های بین این روش‌ها مهم است. زیرا باعث می‌شود تا تصمیم گیری آسان‌تری داشته باشیم. برای بررسی این مسئله به یاد داشته باشید که انجام مراحل پیوند طبیعی مو باید در کلینیک‌های معتبر و با مجوز از وزارت بهداشت انجام شود. ضمن اینکه این مراحل تحت نظر پزشکان متخصص هم انجام خواهند شد. همچنین برای انجام عمل پیوند از نواحی پشت سر استفاده می‌شود. در این مکان‌ها، باید تمام مراحل استریلیت و ایزولاسیون طبق الگو یا دستورالعمل وزارت بهداشت (معاونت درمان) انجام شود.

ابتدا پزشک تراکم سنجی ناحیه پشت سر را انجام داده، سپس بر اساس نوع مو و فاکتورهای دیگر، روش پیوند یا همان کاشت موی مناسب را به بیمار پیشنهاد می‌دهد. خوب است در نظر بگیرید که دو روش اصلی کاشت مو طبیعی عبارتند از FUT و FiT. در روش FUT، یک نوار از ناحیه پشت سر بیمار برداشته شده و بعد از جداسازی زیر میکروسکوپ، در ناحیه طاسی کاشته می‌شود. به دلیل اینکه نوار از ناحیه‌ای با حساسیت کمتر برداشته می‌شود، موهای کاشته شده ریزش کمتری دارند و موهای ماندگارتری ایجاد می‌کنند.

اما ترمیم مو چیست؟

خوب است بدانیم که نقطه مقابل پیوند مو چیست. در این جایگاه ترمیم مو قابل بررسی خواهد بود. در نظر بگیرید انستیتوهای ترمیم مو که در حال حاضر از واژه کلینیک به صورت غیرقانونی استفاده می‌کنند، مکان‌هایی هستند که توسط افراد غیرمتخصص اداره می‌شوند و از تارهای مصنوعی مشابه تارهای مو استفاده می‌کنند. در اصل با استفاده از وسایل متنوع مانند چسب‌ها و کلاه گیس‌ها، مو را به ناحیه طاسی چسبانده یا متصل خواهند کرد.

با این وصف، انستیتوهای ترمیم مو با استفاده از اصطلاحات و کلماتی مشابه با کلینیک‌های کاشت موی طبیعی، سعی در فریب مردم دارند. اغلب مواد مصنوعی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر مانند چین وارد ایران می‌کنند. ضمن اینکه افرادی علاقه‌مند به این روش، ممکن است بعد از مدتی به دلیل خستگی یا مشکلات روانی دیگر نتوانند از آن استفاده کنند.

استفاده از ترمیم مو تنها در صورت عدم وجود بانک موی مناسب در ناحیه دونور یا پشت سر امکان پذیر است. در واقع ریزش مو باید موجب ایجاد طاسی بسیار زیادی شده باشد که امکان استفاده از روش‌های پیوند طبیعی مو را سخت کند.

تفاوت کاشت مو با پیوند مو در چیست؟

روند پیوند مو چگونه است؟

جراحی کاشت مو به این صورت است که موهای پرپشت شما از نواحی مختلف سر برداشته می‌شوند و سپس در نواحی دیگری از سر که مو ندارند، قرار داده خواهند شد. این موها معمولا از پشت سر برداشته می‌شوند، اما می‌توانند از دیگر نواحی بدن نیز برداشته شوند. قبل از انجام عمل کاشت، جراح ناحیه‌ای که موها را از آن برمی‌دارد (با استفاده از بی‌حسی موضعی) بی‌حس می‌کند. همچنین، می‌توانید از جراح بخواهید تا شما را با تزریق یک آرام‌بخش در طول عمل بیهوش کند.

جراحی کاشت و پیوند مو با دو روش اصلی انجام می‌شود:

  • روش پیوند واحد فولیکول (FUT)
  • روش فولیکولار Unit Extraction (FUE)

در روش FUT، جراح برای برداشتن موها، پوست سر را برش می‌دهد. سپس ناحیه برش خورده را بخیه می‌زند. جراح و دستیارانش نواحی از پوست سر را که عمل پیوند روی آن انجام می‌شود، مشخص می‌کنند و ممکن است این نواحی را به قسمت‌های بسیار کوچک تقسیم کنند. با استفاده از سوزن یا تیغ، جراح سوراخ‌های کوچکی را در پوست سر ایجاد می‌کند و سپس موها را از دیگر نواحی پوست سر برداشته و در سوراخ‌های ایجاد شده قرار می‌دهد. سپس ناحیه‌های جراحی را با باند یا گاز می‌بندند. ضمنا تعداد موهایی که با این روش کاشته می‌شوند، بستگی به نوع موهای شما، کیفیت مو (از جمله ضخامت)، و رنگ مو دارد.

اما استخراج واحد فولیکول (FUE) یک روش جراحی است که به وسیله آن فولیکول‌های مو از پشت سر فرد جدا می‌شوند. این فولیکول‌ها بسیار کوچک هستند و سپس در سوراخ‌های کوچکی که جراح ایجاد می‌کند، قرار داده می‌شوند. نهایتا ناحیه جراحی شده، با باند یا گاز محافظت می‌شود.

چه کسانی به پیوند طبیعی مود نیاز دارند؟

چه کسانی به پیوند طبیعی مود نیاز دارند؟

پیوند و کاشت مو به طور معمول نسبت به محصولات ضد ریزش مو موفق‌تر خواهد بود. اما برخی عواملی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند:

  • حدود ۱۰ تا ۸۰ درصد موهای پیوندی پس از سه تا چهار ماه به طور کامل رشد می‌کنند.
  • موهای پیوند شده با گذر زمان شبیه به موهای طبیعی سر می‌شوند.
  • افرادی که فولیکول‌های خفته دارند، ممکن است نتیجه مطلوب را از کاشت مو نگیرند. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که پلاسما درمانی می‌تواند تا ۷۵ درصد باعث رشد موها پس از عمل کاشت شود.

با این تفاسیر، باید توجه داشت که ممکن است پیوند مو برای همه مناسب نباشد. افرادی که موهایشان نازک شده یا دچار ریزش به دلیل درمان‌های شیمیایی یا داروهای دیگر شده‌اند، ممکن است نتیجه خوبی از این روش به دست نیاورند. همچنین وجود زخم‌های پوست سر نیز می‌تواند به مشکلاتی منجر شود که اثربخشی از روش را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نکته پایانی

به عنوان نکته پایانی این مبحث در نظر بگیرید، اکثر افراد (به خصوص مردان) ۱۸ تا ۲۵ ساله کاندید مناسبی برای کاشتن مو نیستند. به جز موارد خاصی که باید با نظر پزشک انجام شوند. همچنین فراموش نکنید که بهترین زمان کاشت مو هم آن زمانی است که ریزش موهای فرد متوقف شده باشد. تنها در این وضعیت است که بهترین نتیجه را از پیوند طبیعی مو با روش‌های ذکر شده تجربه خواهید کرد.